لوله کشی فاضلاب ساختمانی

یکی از مهم ترین بخش های ساختمان سازی بحث لوله کشی فاضلاب آن است که  به دلیل تحت شعاع قرار دادن زندگی از اهمیت بالایی برخوردار است.

لوله کشی فاضلاب ساختمانی ارتباط مستقیمی با کیفیت زندگی کردن شما دارد زیرا هر گونه اشتباهی حتی جزئی میتواند پیامد های دردسرسازی از جمله انتشار آلودگی، بوی بد در محیط ساختمان، تحمیل هزینه های بالا و اضافی ، کاهش بهداشت و بالا رفتن احتمال ابتلا به بیماری های گوناگون داشته باشد.

بر خلاف لوله کشی آب که دارای آب پاک است ، لوله کشی فاضلاب ساختمانی وظیفه ی خارج کردن مواد زاید و آلوده را بر عهده دارد که به اهمیت آن در ساختمان می افزاید. حال که اهمیت لوله کشی فاضلاب مشخص شد.

در ادامه این مقاله به بررسی لوله کشی فاضلاب ساختمانی و موارد مرتبط با آن می پردازیم . با ما همراه باشید. 

لوله کشی فاضلاب ساختمانی

بخش های یک سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمانی

لوله کشی فاضلاب بر خلاف لوله کشی آب در ساختمان از بخش های فراوانی تشکیل شده است . هرگونه مشکل در این بخش ها میتواند کل کارکرد لوله کشی فاضلاب ساختمانی را تحت شعاع قرار دهد‌. بخش های لوله کشی فاضلاب ساختمانی شامل سه بخش لوله آب های فاضلاب، لوله های هواکش و سیفون میشود.

لوله آب فاضلاب:

مشخص است که انتقال مواد زائد به خارج از ساختمان توسط لوله های سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمانی انجام میشود . از این رو اهمیت جنس و طراحی لوله فاضلاب ها بسیار بالا است.

لوله کشی فاضلاب

لوله های هواکش:

این لوله ها با دو هدف اصلی در سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمانی قرار داده شده اند. اولین هدف ایجاد تهویه در کنار لوله فاضلاب ها در ساختمان میباشد.  هدف دوم این لوله های هواکش نیز کمک به تخلیه و حرکت مواد فاضلابی با تولید جریانات و فشار هوا در لوله ها است. اگر در ساختمان شما معمولا بوی بدی فضای اطراف را پر کرده ایت، به احتمال زیاد لوله های هواکش در سیستم لوله کشی فاضلابی ساختمانی به درستی نصب نشده است.

سیفون:

از سیفون در سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمانی برای جلوگیری از خشکی لوله آب فاضلاب استفاده میشود. در این راستا معمولا سیفون در زیر سینک، داخل حمام  و توالت نصب میشود. سیفون ها برای انجام وظیفه خود طوری طراحی شده اند که همیشه مقداری آب در خود نگه داشته و موجب خیس ماندن لوله فاضلاب ها میشود. با وجود سیفون، حشرات و بوی نامطبوع در ساختمان دیگر موجب آزار و اذیت شما نمیشود.

سیفون لوله کشی فاضلاب ساختمانی

لوله کشی فاضلاب

لوله آب در سیستم لوله کشی فاضلاب

همانطور که میدانید برای سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمانی از لوله آب های مختلف استفاده میشود. برای مطالعه دقیق تر در مورد انواع لوله آب و کاربرد های آن مقاله لوله آب و انواع آن را مطالعه کنید. در تاریخ لوله کشی از انواع لوله برای لوله کشی فاضلاب ساختمان استفاده شده است. از جمله این لوله آب ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

لوله چدنی:

از جمله قدیمی ترین لوله آب ها که در سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمانی استفاده میشود، لوله چدنی است که در گذشته به دلیل مقاومت بالا و طول عمر زیاد از آن در لوله کشی فاضلاب  ساختمانی استفاده میشد.اما در ادامه به علت سنگینی زیاد، نصب طولانی و خوردگی در برابر مواد شیمیایی کاربرد های خود را از دست داد.

لوله کشی فاضلاب

لوله پلیکا:

از رایج ترین انواع لوله فاضلاب در ایران که در سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمانی کاربرد دارد ، لوله پلیکا است. از مزایای این لوله فاضلاب میتوان به دسترسی آسان، قیمت مناسب و سهولت نصب اشاره کرد که موجب به کارگیری فراوان آن در لوله کشی فاضلاب ساختمانی شده است.

از آنجایی که نصب این لوله فاضلاب ها با چسب انجام می شوند، احتمال دارد خاصیت چسب از بین رفته و سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمانی دچار اختلال شود. قابل توجه است که تعمیر این نوع لوله فاضلاب نیز آسان تر بوده و هزینه پایین تری نسبت به سایر لوله ها دارد.

در انتها لازم است بدانید این نوع لوله فاضلاب از کیفیت خوبی برخوردار نبوده و برای استفاده در سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمانی توصیه نمیشود.

لوله کشی فاضلاب ساختمانی

لوله کشی فاضلاب

لوله گالوانیزه:

به لوله هایی که از جنس آهن بوده و با فلز روی پوشانده شده اند ، لوله های گالوانیزه گفته میشود‌. لوله های گالوانیزه کاربرد گسترده ای در سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمانی به دلیل مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارند.

لوله پلی اتیلن:

این نوع لوله که در سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمانی استفاده میشود، دارای رنگ تیره میباشد‌ .لوله فاضلاب پلی اتیلن مقاومت بالایی مقابل فشار، خوردگی، نور خورشید، زمین لرزه و ضربه داشته و همچنین خاصیت انعطاف پذیری دارد.

لوله پوش فیت:

از مدرن ترین لوله فاضلاب که در ده سال اخیر برای سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمانی رایج شده است، لوله فاضلاب پوش فیت می باشد.

طبق نظر بیشتر مهندسین لوله فاضلاب پوش فیت بهترین و مناسب ترین لوله برای سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمانی میباشد . از این رو امروزه در ساختمان های پیشرفته و مدرن از لوله فاضلاب پوش فیت استفاده میشود.

لوله های پوش فیت فاضلاب

لوله کشی فاضلاب

انواع روش های لوله کشی فاضلاب ساختمانی

در قسمت قبل به بررسی  لوله هایی که در سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمانی کاربرد دارند، پرداختیم . هر کدام از لوله فاضلاب ها روش های خاص خود را برای نصب دارند ولی در این بخش از مقاله ما قصد داریم به انواع روش نصب لوله کشی فاضلاب از نظر نحوه نصب  به طور کلی بپردازیم.

در این راستا لازم است بدانید لوله کشی فاضلاب ساختمانی به طور کلی در دو دسته سنتی و زیر سقفی قرار میگیرد

لوله کشی فاضلاب ساختمانی سنتی:

همانطور که مشخص است بسیاری از ساختمان ها از این روش برای لوله کشی فاضلاب استفاده کرده اند زیرا در گذشته این روش رایج بوده است. در این روش لوله فاضلاب ها در کف ساختمان قرار گرفته و توسط مصالح پوشانده میشوند. 

لوله کشی فاضلاب ساختمانی سنتی

لوله کشی فاضلاب ساختمانی زیر سقفی:

همانطور که از نامش پیداست در این روش به جای قرار دادن لوله ها در کف ساختمان، آن ها را از زیر سقف عبور میدهند. تنها تفاوت این دو نوع سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمانی در محل قرارگیری لوله فاضلاب ها است ولی روش مدرن زیر سقفی از مزایای بیشتری برخوردار است.

از جمله این مزایا میتوان به تعمیر راحت تر و طول عمر بیشتر لوله ها اشاره کرد زیرا فشاری از جهت مصالح بر ان ها وارد نمیشود.

لوله کشی فاضلاب ساختمانی زیرسقفی

لوله کشی فاضلاب زیرسقفی

انواع سیستم های لوله کشی فاضلاب ساختمانی

سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمانی دارای ۳ نوع اصلی بوده که در این قسمت آن ها را معرفی میکنیم.

۱) سیستم های جاذبه:

در این نوع سیستم از شیب طبیعی زمین به خوبی استفاده شده و فاضلاب به راحتی به شبکه فاضلاب ریخته میشود. این نوع بسیار متداول است و در اماکن دارای سفره آبی کم به کار گرفته میشود.

۲) سیستم های کم فشار:

این سیستم دارای یک پمپ الکترونیکی در محفظه داخل خود میباشد که آن جایگزینی مناسب برای سیستم های جاذبه تبدیل کرده است. همچنین خطوط فشار کوچکی که از قبل در زمین نصب شده اند به رسیدن ضایعات به فاضلاب کمک میکنند‌.

لوله کشی فاضلاب ساختمانی

لوله کشی فاضلاب

۳) سیستم های مکنده:

سیستم بعدی از برق بهره می گیرد و با استفاده از خاصیت مکنده ای که دارد ضایعات را به فاضلاب انتقال میدهد . از این سیستم در مکان های خاص استفاده میشود.

سخن پایانی

لازم است خدمتتون عرض کنم که در انتخاب سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمانی به نوع ساختمان باید توجه کرد تا بتوان بهترین نوع سیستم ، لوله آب ها، نوع لوله کشی و… را برای کیفیت بهتر ساختمان انتخاب کرد. در این مقاله ما به تمام موضوع ها مرتبط با لوله کشی فاصلاب ساختمانی پرداختیم تا شما را در انتخاب خود راهنمایی کند .

اگر نیاز به یک فرد متخصص برای لوله کشی دارید، میتوانید با مجموعه الوآهن تماس بگیرید تا بهترین فرد را بر اساس نیازهای شما بهتون معرفی کنیم.