سیستم های لوله کشی ساختمانی

از چیزهایی که در دنیای ساخت و ساز اهمیت ویژه ای دارد ،لوله کشی میباشد. سیستم های لوله کشی ساختمانی تنوع زیادی دارد که در ادامه این مطلب قصد داریم‌ به بررسی انواع سیستم های لوله کشی و مزایا و معایب هر کدام بپردازیم.

انواع سیستم های لوله کشی آب ساختمانی

اهداف سیستم های لوله کشی ساختمانی

سیستم های لوله کشی ساختمانی همچون خدمات دیگر وظیفه و هدفی دارد تا مورد استفاده قرار بگیرد. به طور کلی ۲ هدف برای سیستم های لوله کشی ساختمانی وجود دارد. هدف اصلی آن نیز انتقال مایعات به ویژه آب  و گاز ها به داخل و خارج ساختمان است که به ۲ صورت انجام میشود.

  1. وارد کردن آب مورد نیاز به داخل ساختمان برای مصرف افراد.
  2.  خارج کردن آب استفاده شده و فاضلاب به بیرون ساختمان

انواع سیستم های لوله کشی ساختمانی

به طور کلی سیستم های لوله کشی ساختمان به دسته های سنتی، انشعابی، کلکتوری تقسیم می شوند که هر کدام ویژگی های خاص خود را داشته و کاربرد های مهمی در صنعت ساخت و ساز امروزی دارند . در ادامه هر کدام از سیستم های لوله کشی  را معرفی  و با یکدیگر مقایسه می کنیم .

سیستم های لوله کشی

1) سیستم لوله کشی سنتی:

همانطور که از نامش پیداست ، سیستم لوله کشی ساختمانی از نوع سنتی اولین سیستم لوله کشی محسوب میشود که در بیشتر ساختمان های قدیمی به کار گرفته شده است. در این سیستم معمولا از لوله آب های فلزی استفاده می شد که به آن  قبلا در مقاله بررسی لوله آب و انواع آن ، اشاره کرده ایم.

برای آشنایی با نحوه تست لوله کشی آب، می توانید روی کلمه لینک شده کلیک کنید.

از این رو به دلیلی سنگینی لوله های فلزی ، نصب سیستم لوله کشی سنتی  در ساختمان بسیار دشوار بود و با گذر زمان لوله ها زنگ زده و از بین میرفتند. به این دلیل امروزه دیگر از سیستم لوله کشی ساختمان سنتی بهره گرفته نمیشود.

2) سیستم لوله کشی ساختمانی انشعابی:

در این سیستم لوله ها طوری طراحی شده اند که انشعاباتی از لوله اصلی شکل گرفته و هر کدام به بخش های مورد نظر در ساختمان میروند و پس از اتمام کار خود دوباره به یکدیگر می پیوندند. در واقع بین لوله کشی آب و سرد تفاوتی وجود ندارد به طوری که انشعابی که وظیفه انتقال آب گرم را دارا است،  با عبور از وسیله ای حرارتی آب داخل خود را گرم می کند. قابل توجه است که در گذشته از لوله های فلزی در سیستم لوله کشی ساختمانی انشعابی استفاده می شد ولی امروزه  لوله های پلیمری به کار گرفته میشوند.

سیستم های لوله کشی ساختمانی انشعابی

سیستم های لوله کشی

سیستم لوله کشی ساختمانی انشعابی به ۲ صورت میتواند انجام بگیرد.

روش توکار:

در این روش انشعابات لوله از زیر مصالح ساختمانی عبورمیکنند.

روش روکار:

بر خلاف روش توکار ، در این روش انشعابات لوله از روی دیوار ساختمان عبور کرده اند.

3) سیستم لوله کشی ساختمانی کلکتوری:

در این سیستم که شباهت جزئی به سیستم لوله کشی ساختمان انشعابی دارد ، وسیله ای به نام کلکتور همه کاره است . حتی به همین دلیل نام کلکتوری را بر روی این سیستم گذاشتند .

قوانین این سیستم بسیار به روز تر و پیشرفته تر از دو سیستم قبلی میباشد . در این سیستم لوله اصلی آب وارد کلکتور شده و در آن انشعاباتی با وظایف مختلف ایجاد می شود. انواع مختلفی از کلکتور ها که برای ساختمان های متنوع طراحی شده اند در بازار یافت می شوند. همچنین تعداد استفاده از آن در یک ساختمان به عوامل مختلفی بستگی دارد .

سیستم های لوله کشی ساختمانی کلکتوری

سیستم های لوله کشی

سیستم لوله کشی کلکتوری به ۲ صورت کف ساختمانی و زیر سقفی نصب میشود. در ابتدا سیستم لوله کشی ساختمانی کلکتوری به صورت کف ساختمانی انجام می گرفت ولی امروزه در ساختمان های نوساز بیشتر از روش زیر سقفی بهره گرفته میشود.

مقایسه انواع سیستم های لوله کشی ساختمانی 

در ادامه قصد داریم ۳ سیستم ذکر شده را از لحاظ های سرعت ، قیمت و کیفیت با یکدیگر مقایسه کنیم و بهترین روش را انتخاب کنیم.

کیفیت

مطمئنا واضح است که کیفیت سیستم لوله کشی ساختمانی کلکتوری بالاتر از سایر سیستم ها است وگرنه از آن در ساختمان های مدرن امروزی استفاده نمی شد . در راستای مقایسه کیفیت لازم است ۳ المان را در نظر بگیریم‌.

1) طول عمر:

به دلیل توانایی نصب شدن سیستم لوله کشی ساختمانی کلکتور به صورت زیر سقفی ، فشاری بر روی لوله ها از جانب مصالح ساختمانی ایجاد نمیشود . در نتیجه عمر آن افزایش یافته و از کیفیت بالاتری برخوردار میشود .

کیفیت سیستم های لوله کشی

سیستم های لوله کشی

2) سرعت و فشار آب:

در سیستم لوله کشی ساختمانی کلکتوری از لوله های لایه ای استفاده میشود . به این دلیل سرعت و فشار آب کاهش پیدا نمیکند .

3) دسترسی راحت به لوله ها:

به دلیل عدم مزاحمت مصالح ساختمانی در صورت نیاز میتوان راحت به لوله ها دسارسی پیدا کرد و آن هارا تعمیر کرد .

سرعت نصب

از میان سیستم های لوله کشی ساختمانی گفته شده ، سیستم لوله کشی انشعابی به صورت روکار سرعت نصب بالاتری دارد. از این روش هم در ساختمان در حال ساخت و هم در ساختمان کامل میشود استفاده کرد. به علت نصب راحت بر روی دیوار ، سرعت سیستم لوله کشی انشعابی  به صورت روکار بیشتر و همچنین کم هزینه تر خواهد بود. اما عیبی که این روش دارد این است که لوله ها در سطح خانه دیده میشوند . البته در این راستا برخی افراد برای زیبایی از روکش هایی استفاده میکنند که سطح لوله ها را پوشانده و موجب زیبایی می شود.

سیستم های لوله های کشی ساختمانی

سیستم های لوله کشی

هزینه

اگر بخواهیم در نگاه اول بسنجیم ، سیستم لوله کشی ساختمانی انشعابی از نوع روکار هزینه ی کمتری در ابتدا به شما تحمیل میکند . دلیل آن نیز برای انجام آن به متراژ کمتری از لوله نیاز است. ولی اگر کمی آینده بین باشیم میتوانیم به سیستم لوله کشی ساختمانی کلکتوری اشاره کنیم زیرا علاوه بر نیاز به متراژ کمی به لوله به دلیل وجود لوله های لایه ای یک دست، از کیفیت بالاتر و طول عمر بیشتری برخوردار است. در نتیجه مقدار هزینه های شما در بلند مدت بسیار کاهش پیدا میکند .

بهترین سیستم برای لوله کشی ساختمان کدام است؟

در این مقاله ما سعی کردیم انواع سیستم های لوله کشی ساختمانی را معرفی کنیم و مزایا و معایب هر کدام را به اطلاع شما برسانیم ولی انتخاب بهترین سیستم به اولویت بندی خود شما از المان های گفته شده بستگی دارد. البته شکل سازه یا ساختمان نیز اهمیت ویژه ای دارد.

انواع سیستم های لوله کشی در داخل ساختمان:

در این قسمت از مقاله قصد داریم به بررسی انواع سیستم های لوله کشی که در داخل یک ساختمان مسکونی و یا تجاری به کار برده میشود، بپردازیم. با توجه به کاربرد مختلف آب در ساختمان نمیتوان با یک سیستم لوله کشی تمام مناطق ساختمان را پوشش دهی کرد . در ادامه با ما همراه باشید اطلاعاتی در مورد  این سیستم ها کسب کنیم .

سیستم لوله کشی فاضلاب

از سیستم لوله کشی فاضلاب برای جمع آوری ضایعات مواردی همچون آشپزخانه، حمام، سرویس بهداشتی و… استفاده میشود. سیستم لوله کشی فاضلاب پس از جمع آوری به رایزر اصلی فاضلاب رفته و از ساختمان خارج میشود.

انواع سیستم های لوله کشی در ساختمان

سیستم های لوله کشی

در این سیستم از لوله های زیر که برای این کار بسیار مناسب تر از سایر لوله ها هستند استفاده میشود.

  1. لوله های پلی اتیلنی
  2. لوله و اتصالات پلیکا
  3. لوله های پوش فیت

سیستم های لوله کشی فاضلاب دارای ۳ نوع اصلی میباشد.

۱) سیستم های جاذبه:

در این نوع سیستم از شیب طبیعی زمین به خوبی استفاده شده و فاضلاب به راحتی به شبکه فاضلاب ریخته میشود. این نوع بسیار متداول است و در اماکن دارای سفره آبی کم به کار گرفته میشود.

۲) سیستم های کم فشار:

این سیستم دارای یک پمپ الکترونیکی در محفظه داخل خود میباشد که آن جایگزینی مناسب برای سیستم های جاذبه تبدیل کرده است. همچنین خطوط فشار کوچکی که از قبل در زمین نصب شده اند به رسیدن ضایعات به فاضلاب کمک میکنند‌.

۳) سیستم های مکنده:

سیستم بعدی از برق بهره می گیرد و با استفاده از خاصیت مکنده ای که دارد ضایعات را به فاضلاب انتقال میدهد . از این سیستم در مکان های خاص استفاده میشود .

سیستم لوله کشی آبرسانی سرد و گرم

وظیفه اصلی این سیستم انتقال آب ها برای مصرف آن در حمام ، سرویس بهداشتی ، آشپزخانه و … میباشد که لازم است مکانیزم پیچیده برای پاک نگه داشتن آن به کار برد . در این راستا برای سیستم لوله کشی آبرسانی از لوله های گالوانیزه ، پلی اتیلن ، پلی پروپیلن تک لایه و لوله های پنج لایه استفاده میکنند.

تعمیرات لوله کشی ساختمانی

همانطور که گفتیم لوله کشی ساختمانی از مهم ترین بخش های صنعت ساختمان سازی است که کیفیت انجام این تعمیرات بسیار حائز اهمیت می باشد. اما به دلایل مختلف لوله کشی ساختمانی در طول زمان به تعمیرات نیاز پیدا میکنند به طوری  که نحوه تعمیر و جایگزینی لوله کشی ساختمانی حتی از خود آن فرآیندی نیز مهم تر است .

اهمیت تعمیرات لوله کشی ساختمانی 

غیر قابل انکار است که تعمیرات لوله کشی ساختمانی تاثیر مستقیمی بر طول عمر مفید ساختمان داشته و همچنین میتواند از بروز مشکلات در دیگر بخش های یک ساختمان جلوگیری کند.

فرد تعمیرکار لازم دارد از دقت بسیار بالایی در فرآیند تعمیرات لوله کشی ساختمانی استفاده کند زیرا اگر اشتباهی صورت گیرد ، علاوه بر اینکه هیچ تعمیراتی صورت نمیگیرد‌؛ بلکه ممکن است بخش های سالم لوله کشی نیز با تخریب همراه شوند. از این رو تعمیرات لوله کشی ساختمانی یک تخصص بوده و به یک متخصص نیاز دارد.

انواع تعمیرات لوله کشی ساختمانی 

هر کدام از تاسیسات لوله کشی ساختمانی عوامل و نشانه های گوناگونی در قبال تعمیرات از خود به نمایش میگذارند. در ادامه این مطلب به معرفی و بررسی انواع تعمیرات لوله کشی ساختمانی که شامل فاضلاب، آب ، گاز، پکیج و شوفاژ، ظرفشویی و روشویی، توالت فرنگی هستند، میپردازیم.

تعمیرات لوله کشی فاضلاب ساختمانی 

در این قسمت از مقاله ما قصد داریم عوامل و دلایل تعمیرات لوله کشی فاضلابی، نحوه تعمیرات و…  در تاسیسات لوله کشی فاضلاب ساختمانی را بررسی کنیم . در ادامه با ما همراه باشید . 

عوامل بروز نیاز به تعمیر در لوله های فاضلابی

در هنگام ساختمان سازی شما نیاز دارید توجه بسیاری به سیستم لوله کشی فاضلاب آن داشته باشید تا در طول زمان با مشکل تعمیرات لوله کشی ساختمانی مواجه نشوید.

خیلی از ساختمان ساز ها به دلایلی از جمله کاهش هزینه دست به کاهش کیفیت لوله کشی میزنند بی خبر از آن که با گذشت زمان هزینه های بیشتری به آنها تحمیل میشود.

از جمله عواملی که لوله های فاضلاب ساختمانی را به تعمیرات دچار میکند موارد زیر می باشد:

  • قرار دادن حجم زیادی از مصالح بر روی لوله ها
  • عمق نا مناسب لوله ها و فشار وارده بر آن
  • استفاده از لوله های بی کیفیت
  • نصب اشتباه لوله ها
  • وارد شدن اجسام خارجی به درون لوله ها و مسدود کردن ان
  • فرسوده شدن لوله ها در طول زمان

علائم نشان دهنده تعمیرات لوله کشی فاضلاب: 

  1. انتشار بوی نامطبوع در ساختمان
  2. ایجاد نم زدگی به رنگ کرم یا زرد در دیوار ها، سقف و یا کف ساختمان،
  3. بالا زدن چاه آب فاضلاب در حمام ،دستشویی و حیاط

در صورت مشاهده یکی از سه نشانه ذکر شده، به احتمال خیلی زیادی شما نیاز دارید تا دست به تعمیرات لوله کشی فاضلاب زده و به دنبال تعمیرکار بگردید.

تعمیرات لوله کشی آب ساختمانی

در سیستم لوله کشی آب معمولا با ترکیدگی لوله در طول زمان مواجه می شوید که شما را وادار به مراجعه به تعمیرکار میکند.

معمولا نشتی آب محل ترکیدگی را مشخص میکند ولی از آنجایی که علم لوله کشی نیز مانند سایر علوم‌پیشرفت داشته، دستگاه های با هزینه های بالا وجود دارند که محل نشتی لوله را به سادگی پیدا میکنند.

در نتیجه تعمیرکار برای انجام تعمیرات لازم جنس لوله و نحوه نصب لوله کشی را سنجیده و بهترین تعمیر را برای آن در نظر میگیرد .

تعمیرات لوله کشی گاز ساختمانی

همانطور که مشخص است یکی از حساس ترین تاسیسات لوله کشی ساختمانی لوله کشی گاز است که تعمیرات ان باید به سرعت و دقت بالایی صورت گیرد.

مهم ترین دلایل نیاز لوله گاز به انجام تعمیرات شامل لوله کشی نادرست در ابتدا، استفاده از لوله گاز های بی کیفیت، خوردگی مواد لوله گاز ها و… است . توجه داشته باشید که نشتی لوله گاز به سرعت با نشر بوی گاز قابل رویت میباشد.

اولین اقدامی که شما بعد از اطلاع یابی از نشتی گاز باید انجام دهید، بستن شیر گاز است. لطفا انجام تعمیرات لوله کشی گاز ساختمانی را به متخصص لازم و تعمیرکار حرفه ای بسپارید و خود برای آن اقدامی انجام ندهید.

برخلاف سیستم های لوله کشی اب و فاضلاب استفاده از لوله ها بعد از تشتی در سیستم گاز بسیار خطرناک میباشد. تعمیرکار معمولا برای انجام تعمیرات لوله کشی گاز ساختمانی از مایع نشت یاب استفاده می کند. 

برای مطالعه بیشتر در مورد سیستم لوله کشی گاز و انواع لوله گاز ها مقاله بررسی لوله گاز و انواع آن را مطالعه نمایید .

تعمیرات لوله کشی پکیج و شوفاژ 

در دنیای مدرن امروز بخاری ها و آبگرمکن های قدیمی جای خود را به پکیج و شوفاژ داده اند به طوری که به یک عضو ثابت خانه ها برای تامین آب گرم و گرمایش فضای خانه تبدیل شده اند.برای انجام تعمیرات مربوط به پکیج و شوفاژ پیشنهاد میکنم به نمایندگی فروش پکیجی که در اختیار دارید مراجعه کنید‌. این نمایندگی ها با کمترین هزینه و بهترین کارآمد کار انجام تعمیرات لوله کشی پکیج را انجام میدهند‌.

ظرفشویی و روشویی ممکن است با مشکل گرفتگی لوله به دلایل مختلف اعم از ورود چربی به لوله، قطر پایین لوله، ورود مو به لوله، ایجاد رسوب و جرم و اشیاء مختلف مواجه شود‌ بسیاری از مردم برای رفع گرفتگی لوله از اسید های مختلف استفاده میکنند که امری کاملا اشتباه است زیرا گرفتگی لوله به انجام تعمیرات لوله کشی نیاز دارد.

در این راستا توجه داشته باشید که حتما از تعمیر کار برای رفع گرفتگی لوله استفاده کنید تا نتیجه ای دائمی به همراه داشته باشد. اسید ها به مدت کوتاهی گرفتگی لوله را رفع میکنند اما به سرعت قابل بازگشت است‌ .

تعمیرات توالت فرنگی

نصب توالت فرنگی فرآیندی پیچیده می باشد که حتما برای نصب آن به یک متخصص لوله کشی نیاز است. خرابی توالت فرنگی مربوط به بخش مخزن ، کاسه و یا بخش متصل به زمین نیاز به تعمیرات خاصی ندارد و افراد علاقه مند میتوانند خود تیز این تعمیرات را انجام دهند.

از مشکلات رایج توالت فرنگی که نیاز به تعمیرکار حرفه ای برای انجام تعمیرات ان دارد ، خرابی فلاش، شناور ک نشتی آن است. در این راستا فرد تعمیرکار باید با در نظر گرفتن جنس و نوع توالت فرنگی و انواع لوله های به کار گرفته شده در ان ، تعمیرات حرفه ای آن را انجام دهد.

نکات مهم در لوله کشی آب ساختمان

نکات بسیار ارزشمندی در رابطه با لوله کشی آب ساختمان وجود دارد، که توجه به آن‌ها تضمین‌کننده بهره‌برداری هرچه بهتر و راحت‌تر از این سیستم می‌باشد. در ادامه به توضیح بیشتر در زمینه نکات مهم در لوله کشی آب ساختمان می پردازیم.

دلایل اهمیت لوله کشی آب ساختمان به صورت صحیح چیست؟

ازجمله دلایل اهمیت سیستم لوله کشی آب ساختمان این است که وظیفه‌ی تأمین آب موردنیاز برای مصارف آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی و همچنین دفع فاضلاب تولیدی را دارد. به همین دلیل بسیار مهم است و توصیه می‌شود که یک‌بار برای همیشه لوله کشی آب ساختمان به نحو احسن انجام شود؛ زیرا در صورت نیاز به تعمیر یا لوله‌کشی مجدد، باید مجددا عملیات تاسیساتی انجام شود؛ که این امر نیاز به تخریب بخشی از ساختمان دارد که علاوه بر ناخوشایندی این موضوع برای ساکنین آن، باعث از بین رفتن زیبایی ظاهر خانه نیز می‌شود و هزینه‌های زیادی هم در پی دارد.

به سبب عواملی که در بالا ذکر شد، می‌توان گفت لوله کشی آب در ساختمان، از دیگر تاسیسات مانند سیم‌کشی برق، تلفن و یا … اهمیت بیشتری دارد.

اگر نتوانیم نکات مهم لوله کشی آب ساختمان را رعایت کنیم و آن را به صورت اصولی انجام دهیم، ممکن است به دلیل خرابی درون لوله یا حتی یک نشتی کوچک با مشکلات متعددی مانند آسیب به قسمت‌های مختلف ساختمان، تاسیسات داخلی ساختمان و مهم‌تر از همه نابودی پی ساختمان مواجه شویم که در پی آن کاهش طول عمر خانه و نا امنی برای زندگی را شاهد خواهیم بود؛ بنابراین باید با توجه به نکات مهم لوله کشی آب ساختمان که در ادامه مطلب به آن‌ها اشاره می‌کنیم، لوله کشی را به طور صحیح انجام داده تا با هیچ‌یک از مشکلات نام برده‌شده مواجه نشوید.

۷ لوله مهم در لوله کشی آب ساختمان

برای لوله کشی آب ساختمان از انواع متفاوتی از لوله‌ها استفاده می‌شود؛ که در ادامه به ۷ مورد از مهم‌ترین این لوله‌ها اشاره خواهیم کرد:

این لوله‌های پلاستیکی عموما برای لوله کشی آب ساختمان‌‌های مسکونی استفاده می‌شوند و به PEX نیز معروف‌اند. لوله‌های حرارتی از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار هستند و اتصال و خم کردن آن‌ها بسیار ساده است.

لوله حرارتی

پی‌وی‌سی، نوع دیگری از لوله‌های پلاستیکی می‌باشد؛ که از این دسته از لوله و اتصالات به منظور لوله‌کشی فاضلاب و خطوط تخلیه مورداستفاده قرار می‌گیرد. تفاوت عمده این دسته از لوله و اتصالات با لوله‌های حرارتی در این است که، پی‌وی‌سی‌ها برخلاف لوله‌های حرارتی اصلا انعطاف‌پذیر نیستند.

لوله پی‌وی‌سی

ازجمله مقاوم‌‌ترین و محکم‌‌ترین انواع لوله‌ها در برابر خوردگی و آسیب، هستند. از آنجایی که لوله‌های مسی معمولا به هم جوش می‌شوند، برای وصل کردن این دسته از لوله‌ها، به اتصالات اضافی نیاز داریم.

لوله‌های مسی

لوله‌های برنجی از ترکیب برنج و مس درست شده‌اند و از مقاومت بالایی در برابر زنگ‌زدگی برخوردارند و معمولا تا مدت‌ها بدون هیچ مشکلی می‌توانند کار ‌کنند.

لوله‌ برنجی

لوله‌های ساخته‌شده از استیل ضدزنگ یا فولاد عموما در مناطقی مورداستفاده قرار می‌گیرند که احتمال پوسیدگی و خوردگی لوله بیشتر است. استفاده از لوله‌های استیل ضدزنگ عموما برای لوله‌کشی دستشویی می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

لوله‌ استیل

آنچه در سطح لوله گالوانیزه، مقاومت بالایی در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی ایجاد می‌کند، پوششی از فلزی روی است؛ اما اگر پوشش گالوانیزه از بین برود، امکان زنگ‌زدگی لوله بسیار وجود دارد. از لوله گالوانیزه بیشتر در خانه‌های قدیمی استفاده می‌شود و به‌طورمعمول از آن‌ها در شرایطی استفاده می‌شود که امکان ترمیم و تعمیر لوله بعد از مدتی وجود داشته باشد.

لوله‌ گالوانیزه

لوله‌های چدنی بیشتر برای لوله کشی در ساختمان‌های قدیمی و همچنین علاوه بر لوله کشی آب در لوله کشی گاز نیز کاربرد دارد و لوله مناسبی برای جلوگیری از نشت گاز به بیرون لوله محسوب می‌شود.

لوله چدن


روش‌های لوله کشی آب به شیوه صحیح

  • اولین مرحله در لوله کشی آب ساختمان تهیه یک نقشه مهندسی‌شده و پس از آن، اجرای دقیق و درست آن می‌باشد؛ اما مراحل بعدی تا حد بسیار زیادی به نوع لوله‌ی مورداستفاده شما بستگی دارد.
  • پس از تهیه نقشه، باید لوله‌ی مناسبی را انتخاب کنید که نوع و اندازه‌ی آن، با میزان آب مصرفی و میزان فشار آب همخوانی داشته باشد.
  • پس از انتخاب مدل لوله، لوله کشی آب ساختمان را شروع کرده و بر اساس نیاز هر واحد از ساختمان، لوله ‌کشی انجام می‌گردد. روند لوله کشی آب ساختمان معمولا از پایین ساختمان آغاز می‌شود و تا طبقات بالاتر ادامه پیدا می‌کند تا به پایان برسد.
  • بعد از اتمام لوله کشی آب ساختمان در هر واحد، لوله‌های اصلی را با درپوش بپوشانید و همین کار را برای واحدهای طبقات دیگر نیز تکرار و در انتهای کار با کمک اتصالات، لوله‌های واحدها را به یکدیگر وصل کنید.
  • در مراحل انتهایی، آب را به درون لوله‌ها وارد کرده و از این طریق آن‌ها را تست کنید تا در آینده مشکلی پیش نیاید. عموما این کار، باید با هواگیری همراه باشد تا آب به طور کامل در لوله‌ها جریان یابد.

روش‌های لوله کشی آب به شیوه صحیح

  • در پایان، دوباره تست دیگری انجام دهید تا از صحیح بودن کار مطمئن شوید.
  • تمامی مراحل گفته‌شده باید با دقت کامل انجام بشوند و اتصالات بین لوله‌ها با ظرافت هر چه تمام‌تر باشد تا در دراز مدت سیستم لوله کشی آب ساختمان برای ساکنین کارآمد باشد.

اصول مهم در لوله کشی آب ساختمان

با توجه به مسائلی که در ابتدای مطلب آن‌ها را بیان نمودیم، به اهمیت بالای لوله کشی صحیح و اصولی در ساختمان پی بردید؛ اما پی بردن به این امر کافی نیست! برخی نکات مهم لوله کشی آب ساختمان وجود دارند که باید در هنگام انجام روش‌های لوله کشی آب به آن‌ها توجه کافی و لازم را داشته باشیم که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت:

۱. مراقبت از سیستم لوله کشی آب در برابر نور خورشید:

بر اساس استاندارد لوله کشی آب ساختمان، لوله‌های پلیمری نباید در مقابل نور مستقیم خورشید قرار بگیرند؛ بنابراین اگر در امکان روباز در حال انجام لوله کشی هستید، باید از این دسته از لوله‌ها با استفاده از یک پوشش عایق در برابر نور خورشید حفاظت بشود اگر نه، لوله‌ها آسیب می‌بینند و حتی ممکن است از بین بروند.

۲. مراقبت از سیستم لوله کشی آب در برابر سرما:

در زمستان، مراقبت در برابر یخ‌زدگی یا ترکیدگی از لوله‌هایی که در مصالح پوشانده نشده‌اند، بسیار واجب است؛ بنابراین باید بعد از اجرای سیستم لوله‌کشی ساختمان برای انجام تست‌های مربوطه از آب نمک با غلظت خاصی استفاده شود. همچنین عایق‌بندی لوله‌ها با مواد مناسب نیز ازجمله راه‌حل‌های خوب برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی توسط سرما است.

۳. عمق قرارگیری لوله:

در زمان قراردادن لوله‌ها در زمین باید به این امر دقت کافی کرد که، لوله‌کشی نباید نه بسیار سطحی و نه بسیار عمقی باشد. اگر لوله آب به صورت سطحی در گودالی عمیق قرار گیرد، به مراقبت بالایی نیاز خواهد داشت و ممکن است با گذر ماشین سنگین از روی آب، شاهد نشست زمین باشیم؛ این امر یک آسیب جدی تلقی می‌شود. از طرف دیگر، قرارگیری لوله در عمق زیاد هم مناسب نیست زیرا باعث می‌شود در فشار خاک آسیب ببیند و در این صورت تعمیر آن سخت خواهد بود.

۴. توجه به میزان سرعت آب:

یک نکته‌ی مهم دیگر راجع به لوله کشی آب ساختمان که دارای اهمیت ویژه‌ای است، توجه به میزان سرعت آب است. اگر سرعت جریان آب در این سیستم تنظیم نباشد، یعنی بیش‌ازحد زیاد یا کم باشد، آب به میزان زیادی هدر می‌رود و امکان دارد تجهیزات آبی ساختمان درست‌کار نکنند.

۵. مراقبت از سیستم لوله کشی آب ساختمان در برابر مصالح ساختمانی:

با توجه به این که زمان انجام لوله کشی آب ساختمان، دیگر بخش‌های ساختمان نیز درگیر عملیات عمرانی هستند، امکان وارد شدن صدمه به لوله کشی آب وجود دارد؛ اما با انجام برخی کارها می‌توان از این صدمات جلوگیری کرد که عبارت‌اند از:

  • لوله‌ها به‌هیچ‌وجه نباید به طور مستقیم بر روی کف ساختمانی که در حال ساخته شدن است، قرار بگیرند و توصیه می‌شود که مقوا یا کارتنی برای حفاظت از هرگونه آسیب بر زیر آن‌ها قرار گیرد.
  • توصیه می‌شود بعد از اتمام هر مسیر لوله کشی، آن را با ملات سبک بپوشانند.
  • مسیر لوله‌ها نیز باید خالی از مصالح مختلف ساختمانی به‌خصوص پوکه‌های نوک‌تیز باشد؛ تا در ادامه‌ی کار هیچ آسیبی نبیند.

روش‌های لوله کشی آب به شیوه صحیح

جمع بندی

تنوع ساختمانی در دنیای مدرن امروزی بسیار زیاد است به طوری که هر ساختمان یک سیستم لوله کشی مختص خود را دارد . سیستم های لوله کشی ساختمانی که در این مطلب به بررسی آن ها پرداختیم از جمله موارد پر کاربرد هستند که متخصصین این حوزه  معمولا از آن ها  استفاده میکنند. باید خدمتتون عرض کنم که داشتن اطلاعات کافی برای ایجاد یک سیستم خوب برای ساختمان ضروری است که ما تمام تلاش خود را برای انتقال آن به کار گرفتیم تا برای شما مفید واقع شود.

اگر نیاز به یک فرد متخصص برای لوله کشی تاسیسات خود دارید، میتوانید با مجموعه الوآهن تماس بگیرید تا بهترین فرد را بر اساس نیازهای شما بهتون معرفی کنیم.