راهنمای انتخاب لوله آب مناسب برای ساختمان

به قول معروف، لوله آب مناسب برای ساختمان از نون شب هم واجب تره! انواع زیادی از لوله آب در جنس ها و کارکردهای مختلف توسط برند های مختلف تولید شده است. به طوری که انتخاب را برای هر کسی سخت و سخت تر کرده است. 

اما اهمیت انتخاب درست لوله آب برای ساختمان های مختلف به حد کافی زیاد است تا بتوان برای شناخت انواع لوله آب و ویژگی های هر کدام وقت کافی گذاشت. 

راهنمای انتخاب لوله آب مناسب در ساختمان

در این راستا ما این مطلب را تحت عنوان راهنمای کامل انتخاب لوله آب مناسب برای ساختمان تهیه و منتشر کردیم. در ادامه با ما همراه باشید تا با بررسی المان های مهم انواع لوله آب را مقایسه و بهترین کاربرد هر کدام را بشناسیم.

گالوانیزه؛ لوله آب مناسب برای هر جایی!

در صنعت آهن آلات، بر روی فلزاتی که نسبت به خوردگی آسیب پذیر می باشند پوششی از فلز روی قرار می دهند که این پوشش برای حفاظت از فلز در برابر خوردگی و آسیب پذیری می باشد و این عمل توسط گالوانیزاسیون صورت می گیرد.

پوشش قرار داده شده در عمل گالوانیزاسیون شامل لایه ای از فلز روی و ترکیباتی از آهن می باشد. در مورد لوله های فولادی نیز برای حفاظت از این لوله ها در برابر خوردگی و آسیب پذیری پوششی از فلز روی بر روی آن قرار می دهند که به آن ها لوله گالوانیزه گفته می شود.

لوله گالوانیزه از پرکاربردترین و مهم ترین لوله آب ها در دنیای امروز است که پا به هر صنعی گذاشته است. لوله گالوانیزه مقاومت بالایی در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارد؛ بنابراین استفاده از آن در اکثر تاسیسات لوله کشی ساختمانی توصیه می شود. این دسته از لوله ها در ابعاد و اندازه های متنوع ساخته می شوند.

شما می توانید از لوله آب گالوانیزه با اطمینان کامل در تمامی کاربرد های زیر به عنوان یک لوله آب مناسب استفاده کنید:

گالوانیزه؛لوله آب مناسب

  • لوله کشی آب در ساختمان ها
  • سازه های فلزی
  • لوله آب مناسب در حصارکشی
  • لوله آب مناسب در گلخانه ها
  • مراکز تصفیه
  • آبیاری کشاورزی
  • دکل های مخابراتی و برق

مانیسمان، دومین لوله آب مناسب فلزی

لوله مانیسمان که به آن لوله بدون درز نیز گفته می‌شود، لوله‌ای است که روش تولید و ساخت آن به نحوی است که بدنه‌ای یکدست و بدون درز دارد و هیچ نوع جوش‌کاری بر روی آن صورت نگرفته است. میتوان گفت در کنار لوله گالوانیزه، لوله مانیسمان دومین لوله آب فلزی است که کاربرد های مهم و بسیاری دارد. لوله مانیسمان رده‌های مختلفی همچون ۲۰ و ۴۰ ۸۰ دارد و در برند‌های مختلفی مانند لوله مانیسمان چین، لوله مانیسمان اهواز و لوله مانیسمان کاوه دقیق عرضه می‌شود. در الو آهن، می‌توانید با مشخصات این برند‌ها و کاربرد رده‌های مختلفشان آشنا شوید.

لوله آب مانیسمان

مانیسمان را می توان یک لوله آب مناسب در کاربرد های زیر دانست:

  • دیگ های بخار
  • ذخیره و انتقال هیدروژن
  • ساخت تجهیزات هیدرولیک
  • لوله آب مناسب برای صنایع دریایی
  • صنایع نفت و گاز

چدن؛ لوله آب مناسب برای تهویه و فاضلاب

لوله‌ها و اتصالات چدنی در وهله اول در ساختمان برای تخلیه فاضلاب، لوله‌کشی زباله و تهویه به کار برده می‌شوند. در ساختمان، لوله و اتصالات چدنی داخل پارتیشن‌ها نصب شده و برای تخلیه حمام، دستشویی و آشپزخانه به کار برده می‌شوند.

خط اصلی در این ترکیب از لوله‌های چدنی ساخته شده که به طور عمودی مواد را از داخل ساختمان از طریق ساختار و پشت بام خارج می‌کند. خط فاضلاب به این لوله اصلی چدنی وصل شده است و لوله‌های تهویه ممکن است به بالاترین قسمت این لوله وصل شوند. در برخی از موارد نصب، لوله‌های تهویه برای جداسازی آن وصل می‌شوند که به عنوان منبع اصلی هوا از پشت بام عمل می‌کند.

لوله آب چدنی

لوله آب چدنی

لوله و اتصالات چدنی همچنین برای تخلیه فاضلاب از پشت‌بام‌ها و حیاط‌ها در ساختار ساختمان به کار برده می‌شوند. در حال حاضر لوله‌ها و اتصالات چدنی متریال‌هایی هستند که در ارتفاع برای تخلیه مواد، فاضلاب و تهویه بدون نگرانی در مورد ارتفاع ساختمان به کار می‌روند.

لوله آب مسی

لوله مسی یکی از متداول ترین لوله‌ها برای لوله کشی آب در دنیا است.مس با دوام و قابل بازیافت است، به این معنی که استفاده از آن برای لوله کشی آب باعث کاهش مصرف مس نمی‌شود.

در حالی که ممکن است هزینه اولیه استفاده از آن برای لوله کشی آب نسبت به گزینه‌های دیگر بالاتر باشد، دوام و ماندگاری آن باعث شده است که استفاده از آن به صرفه جویی در هزینه‌ها در دراز مدت بیانجامد.

لوله مسی بسیار سبک و نرم است، بنابراین کار با آن آسان است. آنها همچنین می‌توانند راحت تر در محل مورد نظر نصب شوند.

لوله آب مسی

لوله آب مسی

مس را می توان یک لوله آب مناسب برای کاربرد های زیر دانست:

  • تهویه مطبوع و گرمایشی سرمایشی
  • سیستم انتقال آب خانگی
  • مصرف در گاز پزشکی
  • آبپاش های آتش نشانی
  • لوله آب مناسب برای پخش سوخت
  • انتقالات سیالات سنگین

برنج؛ لوله آب مناسب در زیبایی

یکی از آلیاژهای بسیار با اهمیت در فعالیت‌های صنعتی و مهندسی آلیاژ برنج است که از ترکیب دو فلز مس و روی در نسبت‌های مختلف بوجود می‌آید. به طور کلی، آلیاژ برنج از قابلیت ماشینکاری بالایی برخوردار است و به راحتی می‌توان حتی با ابزاری ساده روی آن کار کرد تا شکل و سبک دلخواه را بگیرد. برنج نه تنها برای ساخت ورق‌های مسطح به کار می‌رود بلکه به صورت لوله‌های برنجی نیز به فروش می‌رسد.

لوله‌های برنجی قطرها، ضخامت دیواره‌ها و طول‌های بسیار مختلف و متفاوتی دارند و می‌توانند برای انواعی از پروژه‌ها از پروژه‌های دکوراسیون داخلی گرفته تا صنعت شیرآلات ساختمانی، صنعت لوله‌کشی، صنعت رادیاتور سازی خودرو، صنعت لوستر سازی، صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاه، لامپ‌ها و سایر وسایل نوری و غیره، بکار بروند.

لوله های پلاستیکی؛ لوله آب مناسب برای انتقال آب

پر کاربرد ترین و متنوع ترین لوله آب ، لوله آب های پلاستیکی هستند و مهمترین دلیل این امر، کم هزینه بودن آن است . از جمله مهمترین کاربردهای لوله‌ های پلاستیکی می‌توان به توزیع آب، سیستم‌ های فاضلاب، آب‌ رسانی، باغبانی، تصفیه خانه‌ های فاضلاب صنایع مختلف نظیر صنایع غذایی، داروسازی، خطوط انتقال نفت خام و گاز طبیعی و … اشاره کرد.

لوله آب های پلاستیکی

لوله آب های پلاستیکی شامل موارد زیر هستند:

1: لوله آب های پلی اتیلن PE لوله آب مناسب 

این لوله آب های تیره رنگ مقاومت خیلی خوبی از خود در برابر فشار،خوردگی، نور خورشید ، زمین لرزه و ضربه نشان داده اند. لوله های پلی اتیلن میتوانند در عین حال که بدون نشت و محکم به یکدیگر متصل شوند ؛ انعطاف پذیر نیز باشند.علاوه بر این ها هزینه تعمیر آن بسیار ارزان است.

2: لوله آب های پی وی سی PVC لوله آب مناسب

این لوله آب ها از طریق چسب به هم وصل میشوند ؛ در نتیجه نسبت به سایر لوله ها سریعتر به یکدیگر متصل میشوند . لوله های پی وی سی در عین سبک بودن ، مقاومت بالایی دارند اما این مقاومت در برابر حرارت زیاد نیست و حالت و فرم خود را از دست میدهند.

پلاستیک؛ لوله آب مناسب

3: لوله آب پلی پروپیلن PP لوله مناسب آب

این لوله آب ها در 3 نوع چگالی پایین، متوسط و بالا تولید می شوند که بر خلاف لوله های پی وی سی مقاومت بالایی در برابر دما دارند . در عوض شکنندگی در برابر نور خورشید از معایب آن ها است.

4: لوله آب های PB لوله آب مناسب

این لوله ها به دلیل انعطاف پذیری بالا و مزایای زیادی که دارند برای نصب در شبكه لوله كشي بسیار مناسبند. از مهمترین ویژگی های این لوله ها مقاومت بالای آنها در سرمای شدید است به طوری که حتی پس از انجماد نیز ترک نمیخورند. این لوله ها دمای بالا (تا حدود ۸۰ درجه سانتیگراد) را نیز تحمل میکنند.

همین مقاومت بالا در طیف دمایی سرد و گرم موجب شده که این لوله ها برای لوله کشی سیستم آب سرد و گرم مناسب باشند. دیگر مزایای این لوله ها عبارتند از: مقاومت بالا در برابر فشار زیاد سیالات، تحمل گرما و سرمای زیاد و مقاومت کافی در برابر نور خورشید.

5: لوله آب های پنج لایه لوله آب مناسب

لوله های پنج لایه تلفیقی از فلز و پلیمر هستند. این لوله ها برای رفع مشکلات لوله های فلزی و پلاستیکی تولید می شوند و سطح کیفی بالاتری را به خریداران عرضه میکنند. لوله های پنج لایه دچار پوسیدگی و خوردگی نمی شوند و عیوب لوله های پلاستیکی را نیز کاملا برطرف کرده اند.

معایب اصلی لوله های پلاستیکی شامل احتمال نفوذ اکسیژن، عدم تحمل کافی در دماهای بالا، ضريب انبساط زياد و … است که این عیوب با ساخت لوله های پنج لایه کاملا برطرف شد.

لوله آب مناسب پلاستیکی

استیل، لوله آب مناسب در همه جا!

استیل از جمله متریال های آهن و کربن به اضافه درصد کمی از دیگر فلزها مانند نیکل، کروم، آلومینیوم، کبالت و غیره می باشد. محتویات کربن در آلیاژ استیل بین ۰.۱ تا ۱.۵ می باشد، اما در بیشتر موارد از میزان ۰.۱ تا ۰.۲۵ درصد کربن استفاده می شود.

انواع مختلف استیل، بر اساس ویژگی های مورد نیاز در کاربرد آن ها مورد استفاده قرار می گیرد. بد نیست بدانید بیش از ۳۵۰۰ رتبه بندی مختلف از این آلیاژ که شامل ویژگی های منحصر بفرد فیزیکی، شیمیایی و محیطی هستند، در دسترس می باشد.

از این رو باید بدانید که استیل، لوله آب مناسب برای تمام کاربرد های زیر می باشد:

استیل؛لوله آب مناسب

  • لوله آب مناسب در صنایع پتروشیمی
  • لوله آب مناسب در سیستم آبرسانی
  • ساخت حفاظ و نرده پنجره و بالکن
  • ساخت نرده های استیل
  • سیستم تصفیه آب
  • سیستم تصفیه فاضلاب
  • لوله آب مناسب در پالایشگاه نفت
  • سیستم انتقال گاز و نفت
  • کارخانجات تولید دارو
  • کارخانجات تولید مواد غذایی
  • فشرده سازی هوا
  • لوله آب مناسب در انتقال آب دریا
  • لوله آب مناسب در گاوداری ها
  • وسایل سرمایشی مانند یخچال
  • تولید انواع محصولات شیمیایی
  • طراحی و دکوراسیون داخلی

لوله آب رسی فشرده لوله آب مناسب

این نوع لوله اغلب به عنوان لوله فشار مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، اما به طور گسترده در فاضلاب و زهکشی برای جریان در عمق جزیی استفاده می‌شود.

مزیت اصلی آنها این است که عملا  عاری از خوردگی هستند و عمر طولانی دارند همچنین سطح صاف آن راندمان هیدرولیکی بالایی را فراهم می‌کند. اگرچه معمولا استفاده از این لوله‌ها تحت فشار بالا به دلیل قدرت کم آن در این شرایط و مشکل ایمن‌سازی مفاصل جلوگیری می‌شود .