لیست قیمت لوله آتش نشانی

برای لوله کشی آتش نشانی معمولا از لوله مانیسمان رده ۲۰ و لوله مانیسمان رده ۴۰ یا لوله درزدار استفاده می شود. این لوله های آتش نشانی توسط برند های اهواز، دقیق کاوه، سپنتا و سپاهان تولد می شوند. همچنین بخش زیادی از لوله های مانیسمان از کشور چین وارد می شوند که کیفیت نسبتا بالاتری نسبت به نوع داخلی آن دارند. به همین دلیل، سهم زیادی از بازار لوله آتش نشانی در اختیار لوله مانیسمان چین است. شما می توانید از طریق عکس های زیر لیست قیمت نوع لوله آتش نشانی مد نظر خود را مشاهده و برای خرید آن از سایت الو آهن اقدام کنید.

خرید لوله درزدار برند سپاهان
خرید لوله درزدار برند سپنتا

تجهیزات آتش نشانی

لوله آتش نشانی تنها بخش کوچکی از سیستم های آتش نشانی ساختمان است. تجهیزات آتش نشانی زیادی وجود دارند که موجب راه اندازی یک سیستم کاربردی اعلام و اطفا حریق می شوند. تجهیزات آتش نشانی به طور کلی در دو دسته تجهیزات اطفا حریق و تجهیزات اعلام حریق قرار می گیرند.

شما می توانید برای مطالعه بیشتر در مورد دیگر تجهیزات آتش نشانی از جمله خاموش کننده ها، دتکتور ها و… به صفحات زیر مراجعه کنید. همچنین از طریق عکس های زیر می توانید لیست قیمت تمامی تجهیزات آتش نشانی را مشاهده و برای خرید آن ها از سایت الو آهن اقدام کنید.

تجهیزات اطفا حریق
تجهیزات اعلام حریق

لوله آتش نشانی

شاید در نگاه اول به فکرتان برسد منظور از لوله آتش نشانی، همان لوله های آبی است که آتش نشانان برای خاموش کردن آتش استفاده میکنند‌؛ این تا حدی درست است اما کامل نیست. لوله آتش نشانی در ساختمان ها برای لوله کشی آتش نشانی نیز کاربرد دارند. امروزه کاربرد های این لوله ها فراگیر شده است از این رو ما تصمیم گرفتیم مطلبی در مورد انواع لوله آتش نشانی نوشته و منتشر کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

لوله آتش نشانی

لوله آتش نشانی چیست؟

لوله آتش نشانی نوعی لوله فولادی کربنی معمولی است که برای انتقال عامل مهار آتش مانند آب یا گاز مورد استفاده قرار می گیرد. معمولاً به رنگ قرمز است اما لوله های دیواری سبک دارای نمای بیرونی گالوانیزه ای با ظاهری نقره ای هستند. نصب لوله های فولادی قرمز فقط به سیستم های آبپاش لوله مرطوب محدود می شود. نصب لوله گالوانیزه در سیستم های آبپاش لوله مرطوب و خشک (از جمله سیستم های آبپاش لوله پیش ساز) مجاز است.

انواع لوله آتش نشانی

لوله آتش نشانی یکی از مهمترین و پر مصرف ترین وسایل آتش نشانی می باشد. از لوله آتش نشانی در خودروهای آتش نشانی یا وسایلی مانند قرقره و جعبه آتش نشانی نگهداری و در زمان حریق به منظور گرفتن یا رساندن آب به مکان حریق استفاده می گردد. معمولاً در آتش نشانی ها چند گروه لوله مورد استفاده قرار می گیرد که عبارتند از :

  • لوله آتش نشانی نواری یا پارچه ای: که میتوان آنها را به صورتهای مختلف جمع کرد
  • لوله آتش نشانی لاستیکی: که بیشتر از آنها در قرقره های آتش نشانی استفاده می گردد.
  • لوله آتش نشانی خرطومی: که به منظور گرفتن آب از منابع روباز بهره گیری میشود.
  • لوله آتش نشانی فلزی : که در آتش نشانی ها به عنوان واسط آبگیری از شیرهای داخل زمین استفاده می شود.
لوله آتش نشانی

انواع لوله آتش نشانی نواری

لوله آتش نشانی بدون آستر

این جنس لوله اولین لوله های تولیدی برای آتش نشانی بود که از پنبه‏، کتان، کنف و…. بافته می شد. زمان بهره گیری آب از آن نفوذ و قطرات آب روی لوله نمایان می شد. در حال حاضر تولید و استفاده از آن فسخ شده است …

لوله آتش نشانی نواری آستردار

لوله های رایج ساده آتش نشانی است که از الیاف مصنوعی تولید می شود و درون آن توسط لاستیک یا لاستیک مصنوعی و مانند آن آستر شده است. معمولاً لایه درون آن را بوسیله گرما و فشار به لایه پارچه ای می چسبانند و تا آن را در مقابل رسوخ آب از درون محافظت نمایند، ولی روی لوله پارچه ای هیچ نوع مواد اضافی بکار گرفته نشده است تا در مقابل جذب مواد آلاینده و مایعات نگهداری کند. این نوع لوله ها بعد از استفاده باید تمیز شسته و خشک گردد.

لوله آتش نشانی
لوله آتش نشانی کوتینگ شده

این لوله ها، نوعی از لوله آتش نشانی هستند که افزون بر لایه درون روی پارچه لوله یک ماده شیمیایی کشیده شده تا لایه اصلی(پارچه ای ) را از بیرون در مقابل جذب آب، مایعات و مواد شیمیایی محافظت کند. معمولاً این لوله ها در مقابل اصطکاک بادوام تر از لوله های معمولی عمل میکنند.

لوله آتش نشانی روکشدار

لوله آتش نشانی می باشند که علاوه بر درون، روی لایه اصلی ( پارچه ای ) هم روکش از یک پوشش الاستومری ( لایه ای از مواد شیمیایی ) کشیده شده است و لوله از درون و بیرون در مقابل جذب مواد و مایعات آلاینده، اصطکاک و گرما مقاوم شده است.

این نوع لوله معمولاً مناسب آپارات شدن است و در صورت سوراخ شدن میتوان با وسایل خاص آن را آپارات کرد. علاوه بر آن از آنجائیکه خیس نمی شود احتیاج به خشک کردن ندارد. استفاده از این لوله اغلب در مکانهائی که درصد رطوبت و بارندگی و مواد شیمیایی متعدد موجود در محل بالا می باشد استفاده می گردد.

کاربرد لوله آتش نشانی

این لوله ها با استفاده از یک سیستم مجزا از لوله کشی اصلی ساختمان، از سنسور های مخصوص بهره می گیرند تا در صورت وجود هرگونه خطر آتش سوزی اطلاع رسانی کنند و به خاموش کردن حریق بپردازند. بسیاری از ساختمان هایی که در کشور های خارجه استفاده می شوند با استفاده از این سیستم و این لوله از خطرات آتش سوزی تا درصد بالایی جلوگیری می کنند. کارآمد بودن این سامانه باعث شده است تا بسیاری از معماران و مهندسان ایرانی نیز در پروژه های خود از لوله آتش نشانی بهره بگیرند.

لوله آتش نشانی

اهمیت لوله آتش نشانی

با وجود اینکه امروزه در بسیاری از ساختمان ها کپسول آتش نشانی وجود دارد و کادر شجاع آتش نشانی با تمام وجود جان خود را به خطر انداخته و برای نجات جان مردم تلاش می کنند اما مهم ترین نکته در اطفای حریق، خفه شدن آتش در نطفه است. در بسیاری از موارد تا قبل از رسیدن ماموران آتش نشانی، بخش اعظمی از خانه یا ساختمان به آتش کشیده شده است و حریق به نقاط دیگر نیز سرایت کرده است.

این سیستم با داشتن سنسور های هوشمند، آتش را در همان لحظات اولیه تشخیص می دهد و برای خاموش کردن آن شروع به آب پاشی می کند. همین موضوع باعث شده است که خسارت های آتش سوزی تا درصد زیادی کاهش پیدا کند. به همین دلیل است که استفاده از این لوله تا این اندازه محبوبیت یافته است و مورد استفاده ی بسیاری از معماران و مهندسان متخصص است.