نحوه تست لوله کشی آب

یکی از بخش های مهم لوله کشی  ، انجام تست لوله کشی آب است که معمولا بعد از پایان یافتن لوله کشی ساختمان صورت میگیرد.تست لوله کشی آب به تکنسین و ساکنان ساختمان این اطمینان را میدهد که بدون مشکل می توان از خدماتی لوله و اتصالات آن استفاده کرد.

از این رو آشناییت با نحوه تست لوله کشی  به ویژه تست لوله کشی آب از اهمیت ویژه ای در صنعت ساخت و ساز برخوردار است.

در این مقاله اطلاعات لازم در مورد تست لوله کشی آب تهیه و منتشر شده است تا بتواند هر آنچه شما نیاز دارید در مورد تست لوله کشی آب بدانید را در اختیارتان قرار دهد.

تست لوله کشی آب

تست لوله کشی آب چیست؟

در زبان ساده تست لوله کشی آب ساختمانی را میتوان آزمایشی برای سنجیدن سالم بودن یا خراب بودن لوله ها واتصالات دانست‌.متخصصین این حوزه مطمئنا پس از پایان کار خود اقدام به تست لوله کشی آب می زنند تا اگر ایرادی در کار خود باشد، آن را پیدا کرده و تعمیر کنند.

تست لوله کشی آب تنها مختص زمان نصب لوله و اتصالات نمی باشد بلکه بعد از گذشت چندین سال میتوان از تست لوله کشی آب برای اطمینان از سالم بودن لوله و اتصالات استفاده کرد.

اهمیت تست لوله کشی آب 

همانطور که گفته شد تست لوله کشی آب از آن جهت مهم است که لوله کش را از سالم بودن کار خود مطمئن می کند.اگر تست لوله کشی آب انجام نشود، ممکن است همان ابتدای کار مشکلی ناچیز در لوله و اتصالات باقی بماند.

پس از اتمام ساختمان و استفاده از تاسیسات متوجه خرابی لوله ها می شوید و نیاز به تعمیر دوباره دارید.این تعمیر زودهنگام آرامش شما را برهم زده و هزینه های اضافی برای شما تحمیل خواهد کرد.در این راستا خیلی مهم است که بعد از نصب و اتمام لوله کشی، برای اطمینان صحت کارکرد و عملکرد لوله ها و اتصالات، تست لوله کشی آب انجام شود.

همچنین با تست لوله کشی آب میتوان از خرابی های بیشتر پیشگیری کرد به طوری که متخصصین پیشنهاد میکنند هر چند سال یکبار تست لوله کشی آب برای هر ساختمان گرفته شود. 

تست لوله کشی آب

همچنین علاوه بر تست لوله کشی آب،پس از لوله کشی برای اطمینان فشار داخل لوله و اتصالات، آزمایشی تحت عنوان تست لوله کشی فشار آب استفاده می شود. اطمینان از فشار داخل لوله آب میتواند به شما ثابت کند که نشتی و یا گرفتگی در لوله و اتصالات وجود دارد یا خیر.

نحوه تست لوله کشی آب 

برای گرفتن تست لوله کشی آب دو روش وجود دارد که در ادامه به بررسی هر کدام از آنها می پردازیم.

روش اول تست لوله کشی آب: 

‌روش اول تست لوله کشی آب زمانی انجام می شود که سیستم لوله کشی یک ساختمان به تازگی قرار است نصب شود و هنوز لوازم بهداشتی متصل نیستند.مراحل زیر تمام اقداماتی که در این روش از تست لوله کشی آب باید انجام شوند را در برمیگرد.

  • در ابتدا تمام مسیر های آب را ببندید.
  • بعد از بستن مسیر های آب حداقل ۲ روز به آن مهلت داده تا تمام لوله ها پر از آب شوند. این کار را میتوانید با ایجاد فشار از بالاترین بخش لوله کشی به وسیله تلمبه انجام دهید.
  • همه ی شیرآلات و لوازم بهداشتی ساختمان نصب شده باشند. 
  • همه ی شیر ها را یک بار باز و بسته کرده تا از آب بندی آنها مطمئن شوید.
  • توجه داشته باشید که تمام شیرها و لوله کشی ها به طور جداگانه تست شوند.

سیستم لوله کشی آب

روش دوم لوله کشی آب ساختمان:

روش دوم لوله کشی آب ساختمانی با مراحل زیر انجام میشود:

  • همه مسیرهای لوله‌کشی را کنترل کنید که تمام مهره و ماسوره‌های آن به طور کامل محکم باشند.
  • قبل از شروع تست سیستم لوله‌کشی سوپر پایپ را به وسیله شیر از سایر سیستم‌ها همانند منبع، رادیاتور و لوله‌ها فلزی جدا نمایید.
  • مطمئن شوید که همه شیرها به طور کامل بسته‌اند.
  • این تست در پایین‌ترین قسمت لوله‌کشی‌ها انجام می‌شود.
  • با محاسبه فشار آب در لوله توجه کنید که میزان فشار گیج باید بیشتر از ۱۶ بار باشد و حساسیت آن ۲ بار را نشان دهد. گیج باید روی یک شیر مصرف‌کننده قرار بگیرد و شیر قطع قبل از آن باید باز باشد تا در هر لحظه فشار را نشان دهد.
  • حال پمپ تست را به‌وسیله شیر یک طرفه به شبکه وصل کنید و اجازه دهید کل سیستم پر از آب گشته و هواگیری شود.
  • میزان فشار مدارها را بررسی کنید و زمانی که فشار بیش از ۱۰ بار است، باید آن را با فشار کاری ۵ جمع کنید و مجموع فشار تست نباید از ۱۵ کمتر شود.
  • در سیستم‌های هوا فشرده باید زمانی که سیستم تحت فشار قرار دارد، همه اتصالات را به وسیله کف صابون بررسی کنید.
  • بعد از تمام شدن تست حتماً آب سیستم را خالی کنید و اگر از ضد یخ درون لوله‌ها استفاده کرده‌اید، اجازه دهید تا آب مواد را از درون لوله تخلیه کند.

تست لوله کشی فشار آب

برای اطمینان از درست بودن فشار داخل لوله آب ها و اتصالات آنها میتوانید از تست لوله کشی فشار آب استفاده کنید. در این راستا دو روش وجود دارد که در ادامه به معرفی هر کدام خواهیم پرداخت.

فشار تست لوله کشی آب

روش اول تست فشار :

در این روش تست لوله کشی فشار آب را به صورت قسمت به قسمت انجام میدهید.به طوری که تست لوله کشی فشار آب در هر منطقه از لوله های قائم نصب شده به طور جداگانه انجام میشود.

در این روش شما فشار هر بخش را به طور جداگانه اندازه گیری کرده و از درستی آن مطمئن می شوید.توجه داشته باشید که فشار تست لوله کشی آب ساختمان نباید از ۳ متر ستون آب کمتر باشد.

اگر تست لوله کشی فشار آب اندازه فشار داخل لوله ها را غیر طبیعی نشان داد ، لوله کش برای تشخیص و تعمیر مشکل لوله کشی آب اقدام کرده و سپس دوباره تست لوله کشی فشار آب انجام می دهد.این روند ادامه پیدا کرده تا موقعی که مشکل لوله آب ها به طور کامل رفع شود.

روش دوم تست فشار:

در روش دوم برای اندازه گیری فشار در  تست لوله کشی آب ، آزمایش به صورت یکباره انجام میشود.برای محاسبه فشار آب ابتدا از مقاومت اتصالات ساختمان اطمینان حاصل شده سپس همه دهانه های باز شبکه بسته نیشوند.بعد از ۱۵ دقیقه همه اتصالات بررسی شده   در صورت وجود نشتی اقدام به تعمیر آن میشود.

دستگاه تست لوله کشی آب 

برای انجام تست لوله کشی آب ساختمان ها معمولا از وسیله ای به نام دستگاه تست پمپ یا تست هیدرولیکی استفاده می شود. مخزن،تلمبه،اهرم،شیر یکطرفه و فشار سنج از اجزای اصلی تشکیل دهنده دستگاه تست لوله کشی آب هستند که هر کدام وظیفه خاصی دارند. 

دستگاه تست لوله کشی آب

نحوه استفاده از این وسیله به این صورت است که پس از انجام لوله کشی ،تمام مجراهای لوله کشی را به وسیله درپوش مسدود می کنند و در بالاترین نقطه لوله کشی یک شیر هواگیری نصب میشود . پس از ریختن آب در درون لوله ها و هواگیری کردن از آنها دستگاه را به ابتدای لوله کشی متصل میکنند.

 توجه داشته باشید که  بین دستگاه و سیستم لوله کشی از یک درجه ، یک سه راهی و شیر اهرمی مرغوب به طور جداگانه استفاده شود .

سپس درون مخزن دستگاه تست نیز آب ریخته شده و در ادامه با فشار آوردن به اهرم تلمبه زن دستگاه ، تست هیدرولیکی به تدریج فشار سیستم بالا می رود . بعد از رسیدن فشار در سیستم مورد تست بلافاصله شیر اهرمی تعبیه شده را بسته و دستگاه تست پمپ را از سیستم جدا می کنند. 

هرگاه یکی از نقاط دارای نشت آب باشد می توان به رفع آن اقدام نمود و تست لوله کشی آب به پایان میرسد.

سخن پایانی

انجام تست لوله کشی آب به راحتی گفتن آن نمی باشد.در نتیجه باید از لوله کشی استفاده کرد که دانش کافی و مهارت بالایی دارد تا بتواند خیلی درست تست لوله کشی آب و همچنین فشار را انجام دهد.

در صورت عدم انجام درست تست لوله کشی آب ، هزینه های زیادی تحمیل شده و زحمت های زیادی باید کشیده شود تا بتوان فرآیند تعمیرات لوله کشی انجام داد.پیشنهاد میکنم حتما از لوله کش متخصص استفاده کنید تا فرآیند تست لوله کشی آب ساختمان شما به بهترین نحو ممکن انجام شود.