انواع اتصالات پلیمری بر اساس جنس

اتصالات پنج لایه

لوله و اتصالات پلیمری امروزه در صنعت ساختمان جایگاه ویژه‌ای دارند و جایگزین خوبی برای لوله‌ و اتصالات فلزی به شمار می‌روند. اما چرا این لوله‌ها جایگزین مناسب‌تری برای لوله‌های گالوانیزه ، چدنی و …به حساب می‌آیند.

چون دچار خوردگی یا زنگ زدگی نمی‌‌شوند و به همین دلیل هزینه نگه‌داری تاسیسات ساختمان کاهش می‌یابد. همچنین در نظر داشته باشید که ما الوآهن بهترین و به صرفه‌ترین اتصالات و لوله‌های پلیمری را برای شما فراهم آوردیم، تا بتوانید به راحتی آن را خریداری کنید و نگرانی‌ای از این بابت نداشته باشید.

اتصالات پلیمری چیست؟!

این نوع اتصالات علاوه بر استهلاک کم‌تر، خواص بهداشتی مانند مقاومت در برابر حملات میکروبیولوژی (سرعت فرسایش کم‌تر) و رسوب ‌پذیری ناچیز دارند (کاهش مصرف پاک کننده‌ها) و براساس متریالی که دارند دارای افت فشار کم‌تر، انعطاف پذیری بالا و نارسانای الکتریسیته هستند.

ساختار این اتصالات به این صورت است که با استفاده از ساختارهای پیشرفته با ترکیبی از مواد شیمیایی ساخته شده است و در طول سال‌های اخیر بر سایر متریال‌های دیگر، در ساخت ساختمآن‌ها، ترجیح داده شده و نقش مهمی داشته‌ است.

از عوامل اصلی رشد استفاده از اتصالات پلیمری می‌توان به انعطاف‌پذیری، قیمت پایین و طول عمر این نوع اتصالات اشاره کرد.

کاربرد اتصالات پلیمری

اتصالات پلیمری، طیف وسیعی از نیاز‌ها را برطرف می‌سازند که به طور دقیق در استانداردهای مختلف و مختص هر کاربرد بیان شده‌اند؛ برای مثال :

  1. انتقال آب آشامیدنی: الزامات بهداشتی
  2. انتقال گاز: الزامات ایمنی
  3. لوله‌های پلاستیکی برای گرمایش تابشی و گرمایش از کف : مقاومت دمایی بالا
  4. انتقال فاضلاب : مقاومت شیمیایی بالا
2انواع لوله و اتصالات پلیمری

استفاده از اتصالات پلیمری چه مزایایی دارد؟!

  1. انعطاف‌پذیری بالا اتصالات پلیمری
  2. مقاومت بالایی در برابر خوردگی و فرسایش دارند.
  3. اتصالات پلیمری معمولا بین ۵۰ تا ۱۰۰ سال دوام دارند و در برابر عوامل بیولوژیکی مقاومت بیش‌تری از خود نشان می‌دهند.
  4. تهیه این نوع اتصالات نیاز به هزینه کم‌تری نسبت به اتصالات فلزی دارد و هزینه نگهداری آن‌ها نیز کم‌تر است.
  5. اتصالات پلیمری نسبت به دیگر لوله‌ها چگالی کم‌تری دارند و به آسانی نصب می‌شوند.
  6. قابلیت بازیافت اتصالات پلیمری سبب شده تا اثر منفی کم‌تری به محیط‌زیست وارد شود.
  7. افت فشار کم‌تر در سیتم لوله‌کشی و ذخیره انرژی، نصب آسان دیگر مزایا اتصالات پلیمری می‌باشد که باعث کاربرد زیاد آن در تاسیسات آب‌رسانی و فاضلاب شهری و ساختمانی می‌شود.

لوله‌های پلیمری انعطاف‌پذیری بیش‌تری دارند و به همین دلیل کم تر دچار شکستگی می‌شوند. این موضوع باعث شده، وقتی که در زیر خاک قرار می‌گیرند تنش‌های فشاری کم‌تری را تحمل کنند. ولی با این حال نباید فشارهای وارد شده بیش از حد مجاز باشد؛ در غیر این صورت احتمال شکستگی لوله وجود دارد.

اما معایب اتصالات پلیمری چیست؟!

لوله‌ها و اتصالات پلیمری در کنار مزایایی که دارند دارای معایبی نیز هستند که موارد زیر از جمله معایب این نوع اتصالات می باشد:

  • یکی از معایب این نوع لوله و اتصالات این است که برخی از آن‌ها مانند لوله‌های پی وی سی، تنش‌های کششی کم‌تری را تحمل می‌کنند و با وارد شدن ضربه می‌شکنند.(استحکام کم‌تری نسبت به لوله‌های فلزی دارند).
  • از دیگر معایب این نوع اتصالات می‌توان گفت بعضی از انواع آن‌ها نقطه ذوب نسبتا پایینی داشته در نتیجه به راحتی تغییر شکل داده و دفرمه می‌شوند.
  • تولید کنندگان برای افزایش دمای قابل تحمل این لوله‌ها اقدام به تغییر ساختار شیمیایی آن‌ها می‌کنند، اما این کار باعث می‌شود سایر ویژگی‌های این نوع لوله‌ها مانند مقاومت ضربه‌ای، مقاومت کششی و استحکام آن‌ها کاهش یابد.

انواع اتصالات پلیمری

۱. اتصالات پلی‌اتیلن (PE)

اتصالات پلی‌اتیلن به تجهیزاتی گفته می‌‌شود که در خطوط لوله کشی و تاسیسات در صنایع مختلف به منظور تغییر زاویه مسیر جریان سیال، تغییر قطر خط لوله کشی، تغییر در میزان دبی جریان و اتصال لوله‌‌ها به یک دیگر مورد استفاده قرار می‌‌گیرند. یکی از دلایل رواج استفاده از محصولات پلی اتیلنی قابلیت اتصال سریع و آسان آن‌ها است. همچنین، به علت مقاومت بالا در برابر حرارت و تحمل فشار و مقاوم نسبت به ضربه، برای سیستم‌‌های گرمایشی کف کاربرد دارد.

اتصالات در مواردی نظیر تغییر زاویه مسیر خط لوله، تغییر قطر، اتصال قطعات لوله و … کاربرد دارد. انواع رایج آن عبارتند از:

• اتصالات پیچی

• اتصالات جوشی

• اتصالات تزریقی

• اتصالات پلیمری

• اتصالات الکتروفیوژن

• اتصالات کوپلینگی

برخی از مزایای اتصالات پلی‌اتیلن:

  • مقاومت در برابر خوردگی
  • عمر حداقل ۵۰ ساله
  • اتصالات بدون نشت
  • نصب راحت‌تر
  • رسوب ناپذیری
  • سازگار با محیط زیست
  • تعمیر و نگهداری رایگان
  • مقاوم در برابر اشعه فرابنفش آفتاب
  • استحکام و انعطاف پذیری بالا و….
  • وزن کم

۲. اتصالات پنج لایه (PEX AL PEX)

لوله‌های ۵ لایه یا PEX AL PEX در واقع نسل جدیدی از لوله‌ها هستند که تلفیق فلز و پلیمر است، این لوله‌ها در واقع از یک لایه آلومینیم، دولایه پلیمر و دولایه چسب تشکیل شده‌اند و به دلیل اینکه از فلز و پلیمر در ساختار آن استفاده شده، استحکام و دوام بیش‌تری نسبت به لوله‌های دیگر دارد.

کیفیت لوله و اتصالات پنج لایه به نوع پلیمر مورد استفاده در آن و همچنین نوع چسب بین لایه‌های آن بستگی دارد. لوله‌های مدرن پنج لایه را بر اساس نوع پلیمر به کار رفته در آن به سه دسته تقسیم بندی می‌کنند؛ لوله‌های ۵ لایه ی PE، لوله‌های ۵ لایه PERT و لوله‌های ۵ لایه PEX. استفاده همزمان از آلومینیوم و پلیمر برای ساخت لوله‌های پنج لایه موجب شده است که این لوله‌ها ویژگی های منحصر به فردی داشته باشند.

مزایای اتصالات و لوله‌های پنج لایه (PEX AL PEX):

  1. نهایت سبک وزنی و انعطاف پذیری
  2. تحمل بالای دما و فشار
  3. عدم نفوذ اکسیژن به داخل لوله و افت فشار کم به دلیل سطح نرم داخل لوله
  4. در لوله‌های پنج لایه، اکثر نقص‌های موجود در هر یک از لوله‌های فلزی و پلیمری حذف شده است.
  5. حمل و نقل راحت
  6. طول عمر بالا و دوام زیاد
  7. لایه های تشکیل دهنده لوله پنج لایه شامل دو قسمت خارجی و داخلی است. این لایه ها به وسیله آلمینیوم به کار گرفته شده در آن دارای قدرت مقاومتی بالا در برابر حرارت و فشار زیاد می باشند.
  8. نصب آسان در سیستم‌های موتورخانه‌ها و بخش‌های مختلف صنعتی، امکان برش و خم شدن لوله، مقاومت و استحکام کافی

از جمله شرکت های تولید کننده اتصالات و لوله های پنج لایه، شرکت های نیوپایپ و سوپرپایپ هستند که شما برای تهیه لیست قیمت و یا خرید این نوع محصولات می توانید با پشتیبانان فروش الو آهن تماس بگیرید .

۳. اتصالات پلیکا (PVC)

یکی از گسترده‌ترین تولیدات مصنوعی در جهان پلی‌وینیل‌کلراید می‌باشد که یک نوع پلیمر یا رزین است و منجر به تولید پلاستیک سفت و سخت می‌شود که به اختصار به آن پی وی سی یا pvc گفته می‌شود که پس از پلی اتیلن، یکی از رایج‌ترین و پر مصرف‌ترین مواد پلیمری است. لوله‌های U-PVC که به نام لوله پلیکا (نام اولین شرکت تولید کننده آن) شهرت یافته‌اند، لوله‌هایی خاکستری رنگ، بسیار سبک و محکم که در صنایع ساختمانی برای انتقال آب و فاضلاب و… مورد استفاده قرار می گیرد.

ویژگی‌ها و مزایای اتصالات پلیکا:

  1. فاقد زنگاب،پوسیدگی و رسوب،عدم تغییر رنگ، طعم و بوی آب
  2. مقاوم در برار اسیدها و باز های موجود در فاضلاب‌ها
  3. انتقال حرارت ناچیز در مقایسه با فلزات
  4. مناسب جهت مناطق زلزله خیز، نشست پذیر و مرطوب
  5. عدم تخریب‌گر بودن انبساط طولی
  6. بالا بودن ضریب جریان پلیکا در مقایسه با دیگر جنس‌ها و ثابت ماندن آن با گذشت زمان
  7. داشتن کم‌ترین ضریب انبساط طولی نسبت به دیگر پلیمر‌ها

با توجه به ویژگی های این لوله‌ها از آن‌ها به منظور جابه‌جایی فاضلاب‌های خانگی، استفاده در شبکه‌های آبیاری تحت فشار، استفاده به عنوان پوشش و محافظ کابل های برق و نیرو، استفاده در صنایع مختلف و همچنین کاربردهای شهری استفاده می‌شود.

از جمله شرکت های تولیدکننده این نوع اتصالات در ایران می توان به شرکت پلیمر گلپایگان اشاره کرد.

انواع لوله و اتصالات پلیمری

۴. اتصالات پروپیلن

در اواسط دهه ی ۱۹۵۰ بود که دانشمندان ایتالیایی به خواص پلی‌پروپیلن پی بردند. آرایش شیمیایی منحصر به فرد پلی پروپیلن قدرت خود را به سرعت نشان داد و بی‌شک یکی از ابرقدرت‌ها در صنعت پلاستیک برشمرده شد.

وزن سبک، مقاومت در برابر جوشکاری و سایش سبب شده است تا این جنس از لوله دوام بالایی داشته باشد. همچنین لوله‌های پلی‌پروپیلن عایق حرارتی و الکتریکی خوبی هستند. مقاومت شیمیایی عالی در برابر محلول های آبی، اسیدی، قلیایی، نمک‌ها و تعداد زیادی از حلال‌های آلی این لوله‌ها را پر کاربرد نموده است.

از دیگر ویژگی‌های این لوله‌های سطح صاف و صیقلی درون و بیرون لوله، مقاومت در برابر فشار، عدم تغییر خواص آب و خاصیت ضد جلبک بودن آن است.

مزایای اتصالات پروپیلن:

  1. دارای چگالی کم و خاصیت کششی بالا
  2. مقاوم در برابر مواد شیمیایی و بازها
  3. دارای انعطاف پذیری بالا
  4. مقاوم در برابر پوسیدگی
  5. هزینه اجرایی پایین

۵. اتصالات پلی بوتیلن PB

امروزه این نوع لوله‌ها در ساخت و سازهای جدید به علت مقاومت کم در برابر سرما و دمای بالا و همچنین قابلیت اشتعال بودن، چندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. و یا اغلب در ترکیب با مس استفاده می‌شود. از ویژگی‌های مثبت این اتصالات می‌توان به مقاومت نسبت به سایش و خوردگی، نارسانای حرارت و الکتریسیته و انعطاف‌پذیری اشاره کرد.

۶. اتصالات CPVC

اتصالات CPVC نوعی ترموپلاستیک است که توسط پلیمر PVC تولید می‌شود . این لوله ویژگی‌های PVC را داشته و علاوه بر آن نسبت به PVC معمولی دارای مقاومت دمایی بسیار بالایی می‌باشد. از این رو از این نوع لوله‌ها در انتقال آب آشامیدنی، مواد صنعتی گرم و سرد و … استفاده می‌شود.

۷. اتصالات ABS

اتصالات ABS یکی از شناخته شده‌ترین انواع اتصالات پلیمری مورد استفاده می باشند. ABS کوتاه شده Acrylonitrile butadiene styrene می‌باشد که اشاره به پلیمر مورد استفاده در این نوع اتصالات دارد. این اتصالات در مقابل خوردگی مقاومت بالایی داشته و از این رو در سیستم‌های فاضلاب ساختمانی، محافظ برای کابل‌های برق و مخابرات و همچنین در سیستم‌های آبیاری تحت فشار مورد استفاده قرار می‌گیرد.