کدام یک از انواع هود آشپزخانه بهتر است؟

هود یکی از تجهیزات آشپزخانه ای است که در قرن گذشته کاربرد پیدا کرده و فراگیر شده است. با این حال امروزه دیگر خانه ای پیدا نمی شود که از هود استفاده نکند. هود با از بین بردن رایحه ی بد آشپزخانه، لذت و آرامش را به آشپزخانه و آشپزی می آورد. انواع هود آشپزخانه زیادی وجود دارد که بر اساس مدل و اندازه آشپزخانه ساخته می شود. ما این مطلب را تهیه کردیم تا شما با مطالعه آن انواع هود آشپزخانه را بررسی کنید و بهترین آن را برای آشپزخانه خود انتخاب کنید. 

مقایسه و بررسی انواع هود آشپزخانه

خرید انواع هود آشپزخانه

قبل از بررسی انواع هود آشپزخانه بهتر است عوامل مهمی که هنگام خرید هود باید در نظر بگیرید را بدانید.

قیمت انواع هود آشپزخانه:

ساده‌ترین هودهای آشپزخانه، بدون درنظر گرفتن هزینه نصب و هزینه‌های دیگر، بین یک تا چهار میلیون تومان قیمت دارند. قیمت مدل‌های جدیدتر و امروزی‌تر به ۱۳ یا ۱۴ میلیون تومان هم می‌رسد.

در خصوص قیمت انواع هود آشپزخانه مفصل در مقاله زیر از الو آهن صحبت کردیم.

هود آشپزخانه

قیمت هود آشپزخانه

اندازه انواع هود آشپزخانه:

در حالت ایده آل، طول هودی که نصب می‌کنید باید برابر با طول اجاق گاز باشد. دراین‌صورت می‌تواند آلودگی، دود و ذرات ریز غذا را کاملا جذب خود و از آشپزخانه خارج کند.

قدرت انواع هود آشپزخانه:

نکته و عامل مهم دیگری که نقش مهمی در تصمیم نهایی شما دارد قدرت مدل هود انتخابی است. اگر قرار است خیلی در آشپزخانه وقت بگذرانید و آشپزی کنید، پیشنهاد می‌کنیم به فکر خرید یکی از انواع پرقدرت هود آشپزخانه باشید. در حالت کلی، هودهای بزرگ‌تر، قدرت مکندگی بیشتری دارند. هودهای بدون مجرا، یعنی آنهایی که هوای آشپزخانه را به محیط بیرون منتقل نمی‌کنند و آلودگی‌ها جذب فیلترشان می‌شود، قدرت کمتری دارند.

ظاهر انواع هود آشپزخانه:

اگر می‌خواهید هودتان ظاهر آشپزخانه را بهتر و زیباتر کند و نقشی در دکوراسیون آن داشته باشد، مدل‌های متنوعی در دسترس خواهید داشت که البته معمولا کمی گران‌تر هستند. مدل‌های مختلفی از هودهای دیواری، جزیره‌ای و مورب هستند که طراحی منحصربه‌فرد و امروزی دارند و می‌توانید برای این منظور به فکر خرید آنها باشید. اگر هم صرفا کارکرد هود برایتان اهمیت دارد و ظاهر آن از اولویت‌هایتان نیست، می‌توانید کمی صرفه‌جویی کنید و از مدل‌های ساده‌تر هود استفاده کنید.

سروصدای انواع هود آشپزخانه:

یکی از رایج‌ترین انتقادهای مشتریان هودهای آشپزخانه، درباره سروصدای این دستگاه‌ها است. این هم نکته مهم دیگری است که هنگام خرید باید مدنظر داشته باشید. برخی فروشندگان این امکان را در اختیار مشتریان می‌گذارند که پیش از خرید، بتوانند هود را روشن کنند و میزان سروصدای آن را بسنجند. اگر این امکان را ندارید، باید از بازخورد مشتریان دیگر استفاده کنید و بر آن اساس تصمیم بگیرید.

هود آشپخانه

قابلیت‌های جانبی:

  • سیستم نور رسانی: تقریبا در تمامی مدل‌های هود آشپزخانه نوعی سیستم نور رسانی تعبیه شده است. هنگام خرید این نکته را مد نظر داشته باشید که می‌خواهید سیستم نور رسانی هود انتخابی‌تان تا چه حد قوی باشد و فضا را روشن کند.
  • سنسورهای حرارتی: سنسورهایی هستند که وقتی حرارت محیط از حد معینی فراتر رود، دستگاه را به‌طور خودکار روشن می‌کنند.
  • سیستم خاموش‌کردن خودکار هود: سیستمی است که پس از گذشت مدت‌زمانی معین، به‌طور خودکار، دستگاه را خاموش می‌کند.
  • چراغ نشانگر زمان تعویض فیلتر: چراغی است مخصوص هودهای بدون مجرا و فیلتردار که هر زمان موعد عوض‌کردن فیلتر رسیده باشد، روشن می‌شود.

انواع هود آشپزخانه

نوبت آن است که انواع هود آشپزخانه را با هم بررسی و مقایسه کنیم.

هود زیر کابینتی:

اين مدل از انواع هود آشپزخانه در زیر کابينت و بالاي گاز نصب می شود و اصطلاحا به آن هود دیواری هم می گویند. اين هود دارای کليد فشاری است و قابلیت لمس با ریموت را ندارد. هود زیرکابینتی به دو مدل تک موتوره و دو موتوره توليد می شوند و قيمت مناسب، نگهداری آسان و اشغال فضای کم از مزایای این نوع هود بشمار می آید. همچنین این مدل معایبی چون صدای زياد و قدرت مکش پايين در مقايسه با مدل های جديدتر را دارند.

هود زیر کابینتی اخوان

هود جزیره ای:

اگر دنبال دکوراسیونی زیبا برای آشپزخانه خود هستید، هود جزیره ای می تواند پیشنهاد جالبی باشد. این مدل هود آشپزخانه از لحاظ ظاهری زیبا و فانتزی و در قالب مکعب، استوانه و کره می باشند. صفحه مکش این مدل از هودها اغلب کوچک می باشد؛ از این رو این مدل از هودها عموماً برای آشپزخانه هایی پیشنهاد می شود که اجاق گاز در مرکز آشپزخانه تعبیه شده، پخت و پز کمتر بوده و بیشتر حالت دکوری و لوکس دارند.

هود جزیره ای

هود شومینه ای (فلت یا کلاسیک):

هودهای شومینه ای از پرفروش ترین های بازار محسوب می شوند. در این نوع هودها به علت این که صفحه مکش هود کاملاً روی اجاق گاز قرار گرفته است، بهترین میزان مکش وجود دارد. این مدل ها به شکل قیف برعکس و در طرح های شیشه ای، استیل، شیشه و استیل تولید می شوند. عمده این مدل ها مجهز به فیلتر آلومینیومی قابل شستشو، سیستم تشخیص زمان شستشو، و تعویض فیلتر می باشد.

کنترل قسمت های هود بسته به مدل آن از طریق ریموت کنترل، صفحه لمسی و یا دکمه مکانیکی امکان پذیر می باشد. این مدل ها تمامی مزایای هودهای زیرکابینتی را دارا می باشند و همچنین در مقایسه با آن ها صدای کمتر، قدرت مکش توسعه یافته تر و نیز ظاهر زیباتر و مدرن تری دارند. شاید به همین دلیل، این مدل ها به یکی از پرفروش ترین ها در بازار تبدیل شده است.

هود شومینه ای استیل البرز

جنس این نوع هودها معمولاً از شیشه نشکن بوده و در قالب دو رنگ مشکی و سفید تولید می شوند. درب این مدل ها بسته به نوع هود، به صورت دستی یا برقی می باشد.

هود آسانسوری:

هود آسانسوری از دیگر انواع هود آشپزخانه است و کارایی آن، در مقایسه با سایر مدل‌ها، کمتر است. هود آسانسوری جایی روی پیشخوان کابینت، نزدیک اجاق گاز قرار می‌گیرد و فقط هنگام استفاده، بیرون می‌آید؛ در غیر این صورت به زیر کابینت‌ها برمی‌گردد. همین ویژگی هود آسانسوری را به انتخابی مناسب برای کسانی تبدیل می‌کند که ظاهر آشپزخانه برایشان اولویت اصلی است.

این مدل از هود آشپزخانه به مجراهای تهویه هوای زیرزمینی متصل می‌شود و به‌جای آنکه مثل سایر مدل‌ها، هوا را از بالا خارج کند، این کار را با مکش روبه‌پایین انجام می‌دهد؛ کاری که به‌مراتب دشوارتر از مکش روبه‌بالای هوا است و به‌همین‌خاطر است که کارایی هود آسانسوری در مقایسه با سایر مدل‌ها کمتر و ضعیف‌تر است.

اگر اجاق گازتان جایی وسط آشپزخانه است و نمی‌خواهید برای نصب هود جزیره‌ای هزینه آن‌چنانی کنید، هود آسانسوری برایتان انتخاب مناسبی خواهد بود. باوجوداین، اگر زیاد در آشپزخانه هستید و مدام آشپزی می‌کنید، خرید این هودها برایتان انتخاب مناسبی نخواهد بود، چون قدرت مکندگی و تهویه‌شان کم است.

هود دکوراتیو مورب:

این مدل در مقایسه با نمونه های قدیمی ظاهری شیک تر و متفاوت تر دارد. نحوه قرار گرفتن آن به صورت مورب و در زاویه ۴۵ درجه ای نسبت به صفحه گاز است. چون حالت آن به صورت مورب است و دقیقا بالای صفحه گاز قرار نمی گیرد احتمال پخش بو وجود خواهد داشت.

هود مورب اخوان

هودهای مورب از جنس استیل، شیشه و یا ترکیبی از این دو متریال هستند و فیلتری از جنس آلومینیوم بر روی آنها نصب شده که قابلیت شستشو را دارا می باشد و مجهز به سیستم تشخیص زمان شستشو و تعویض نیز هست. صدای این هود دکوراتیو به موتور آن بستگی دارد و اصولا صدای زیادی تولید نمی کند، از این رو این مدل را می توان هود کم صدا نامید.

هود مخفی یا توکار:

هود توکار از نظر کارکرد با مدل مورب تفاوتی ندارد و مکش و میزان صدای آن نیز مانند این مدل است. این هود فضایی از آشپزخانه را اشغال نمی کند و در زیر کابینت در بالای اجاق گاز نصب می شود.