تجهیزات آتش نشانی

تجهیزات آتش نشانی

تجهیزات آتش نشانی از جمله وسایلی هستند که برای راه اندازی سیستم های امنیتی ساختمان ها و اماکن دیگر یعنی سیستم های اطفا حریق و اعلام حریق، ضروری هستند. مهم ترین کاربرد های تجهیزات آتش نشانی، پیشگیری از آتش سوزی و همچنین دفع پیشروی آتش است. به زبان دیگر محافظت از جان و مال انسان ها بر دوش همین تجهیزات آتش نشانی می باشد.

قیمت تجهیزات آتش نشانی

تجهیزات آتش نشانی به طور کلی در دو دسته زیر قرار می گیرند. شما می توانید از طریق صفحات زیر لیست قیمت تمامی تجهیزات آتش نشانی را مشاهده و برای خرید آن ها از سایت الو آهن اقدام کنید.

تجهیزات اطفا حریق
تجهیزات اعلام حریق

انواع تجهیزات آتش نشانی 

تجهیزات آتش نشانی به طور کلی به دو دسته ای که گفته شد، تقسیم می شوند:

تجهیزات اطفا حریق

این تجهیزات که برای خاموش کردن آتش استفاده می شوند، شامل موارد زیر هستند:

انواع کپسول های خاموش کننده

انواع گوناگونی از حریق ها وجود دارد، در نتیجه نوع کپسول های آتش نشانی با توجه به نوع حریق و محیط مورد نظر انتخاب می شوند. خاموش کننده ها شامل انواع زیر می شوند:

  1. کپسول پودر و گاز
  2. کپسول گاز co2 
  3. کپسول آب و گاز

جعبه های آتش نشانی

این تجهیزات آتش نشانی محفظه‌ ای بسیار مقاوم هستند که برای نگهداری و محافظت از سایر تجهیزات آتش نشانی به کار می‌روند. 

جنس جعبه های آتش نشانی یا از فولاد و یا از جنس فایبرگلاس می باشد که در مدل های زیر تولید می شوند:

  1. جعبه آتش نشانی تک کابین
  2. جعبه آتش نشانی دو کابین
  3. جعبه آتش نشانی دو طبقه
نازل های اطفا حریق

نازل آتش نشانی، تجهیزی برای تولید و هدایت جریانی از آب، کف، پودر یا سایر مواد خاموش کننده آتش است. این تجهیزات آتش نشانی با توجه به نوع عامل خاموش کننده، فشار مورد نیاز در زمان خروج از نازل، دبی مورد نیاز، نوع پاشش آب و… در انواع مختلفی طراحی می شوند. 

قرقره و شیلنگ آتش نشانی

شیلنگ های آتش نشانی وظیفه انتقال آب با سرعت بالا از منبع آب به سمت محل آتش سوزی را دارد. قرقره ها نیز محل نصب و قرارگیری شیلنگ های آتش نشانی هستند. 

تجهیزات آتش نشانی

اسپرینکلر

هر کدام از این تجهیزات آتش نشانی به دماهای مختلف حساس بوده و در صورت رسیدن به دمای مشخص با الگوی خاصی شروع به پاشش آب می کنند. اسپرینکلرها از نظر اتصال به ۳ نوع زیر دسته بندی می شوند:

  1. اسپرینکلر بالا زن 
  2. اسپرینکلر پایین زن
  3. اسپرینکلر دیواری

شیر های آتش نشانی

شیر های آتش نشانی به منظور کنترل و قطع و وصل جریان آب در لوله آتش نشانی استفاده می‌شوند. از پرکاربردترین شیر های آتش نشانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شیر فلکه آتش نشانی
  • شیر فلکه تنظیم فشار
  • شیر فشار شکن
  • شیر سیامی

اتصالات آلمانی

اتصالات آلمانی در کنار اتصالات انگلیسی، از پرکاربردترین اتصالات آتش نشانی هستند که از کیفیت خیلی خوبی برخوردار هستند.

انواع اتصالات آلمانی آتش نشانی:
  • آچار کوپلینگ چند منظوره
  • بست کوپلینگ آلمانی
  • تبدیل STORZ به STORZ
  • درپوش اتصالات STORZ
  • کوپلینگ آلمانی (STORZ)
  • کوپلینگ رزوه‌ای STORZ

اتصالات انگلیسی

می توان اتصالات انگلیسی را پر فروش ترین و پرکاربردترین اتصالات آتش نشانی در دنیا معرفی کرد. این اتصالات شامل موارد زیر هستند:

  • بست کوپلینگ انگلیسی
  • تبدیل BS به BS
  • تبدیل STORZ به BS
  • تبدیل مادگی BS تک گوشواره
  • تبدیل نری BS
  • درپوش اتصالات انگلیسی
  • کوپلینگ انگلیسی (BS)
  • کوپلینگ مکش (Suction)
تجهیزات آتش نشانی

تجهیزات اعلام حریق

تجهیزات اعلام حریق برای تشخیص حریق و مکان حریق کاربرد دارند که در لیست زیر جمع آوری شده اند:

دتکتور های دودی 

عملکرد دتکتور دودی به این گونه است که با پخش دود، سنسور های آن فعال شده و سیگنالی به کنترل پنل می فرستد تا اقدامات بعدی انجام شود. این تجهیزات اعلام حریق انواع مختلفی دارند که در لیست زیر آورده شده اند:

  1. دتکتور دودی فتوالکتریک
  2. دتکتور دودی یونیزاسیون 
  3. دتکتور دودی خطی
  4. دتکتور دودی کانالی
  5. دتکتور دودی مکشی یا نمونه گیر

دتکتور های حرارتی

با افزایش ناگهانی گرما در منطقه، دتکتور های حرارتی فعال شده و از خود سیگنال ساطع می کند. کاربرد دتکتور حرارتی بیشتر در آشپزخانه، آبدارخانه، پمپ خانه، موتور خانه و… است. این تجهیزات آتش نشانی به دو صورت طراحی می شوند:

دتکتور حرارتی افزایشی:

این دتکتور ها به زمان حساسیت دارند و با توجه به نوع و تنظیمات خود، با افزایش دما در یک بازه زمانی مشخص فعال می شوند.

دتکتور حرارتی ثابت:

اما این دتکتور ها هیچ حساسیتی به زمان ندارند و با رسیدن دما به ۶۰ یا ۵۷ درجه، فعال می شوند. 

دتکتور های گازی

این تجهیزات آتش نشانی توانایی تشخیص کمبود اکسیژن، گازهای سمی و اشتعال زا مانند گاز طبیعی، متان، بوتان، پروپان و …و حتی الکل و مونوکسید کربن را دارند. این دتکتورها با استفاده از سنسورهای الکتروشیمیایی و در نوع قدیمی از نوع فلز گداخته میزان گاز انتشار شده در محیط را تشخیص میدهد.

دتکتور های ترکیبی

این دتکتور ها برخلاف انواع معمولی که توانایی شکار یک عامل اصلی آتش سوزی را داشتند، می توانند همزمان چند مورد از عوامل حریق را تشخیص دهند. به طور مثال می توان به دتکتور های ترکیبی دود و حرارت و گاز و حرارت اشاره کرد.

کنترل پنل اعلام حریق

کنترل پنل، وظیفه کنترل اتوماتیک تجهیزات اعلام حریق را بر عهده دارد و اطلاعات لازم برای آماده سازی تجهیزات آتش نشانی بر اساس یک توالی از پیش تعیین شده را انتقال می دهد. پنل مرکزی می تواند مکان دقیق حریق را نیز شناسایی کند، بنابراین باید در مکان هایی نصب شود که احتمال آتش سوزی در آنجا کم و رفت و آمد افراد مسئول در آنجا زیاد و به راحتی قابل مشاهده باشد.

تلفن کننده اعلام حریق

این مورد از تجهیزات آتش نشانی با بروز آتش سوزی، به صورت خودکار به شماره هایی که از قبل در حافظه آن ثبت شده است، تماس گرفته و آتش سوزی را اعلام می کند. تلفن کننده هم می تواند به خط ثابت وصل شود و هم از سیم کارت برای برقراری تماس استفاده کند. 

انواع شستی اعلام حریق

شستی در واقع یک تجهیز اعلام حریق دستی است که در محیط های مختلف در معرض دید نصب می شود. از این رو افراد با مشاهده آتش سوزی می توانند با فشردن طلق شستی یا شکستن شیشه شستی، تجهیزات اعلام حریق صوتی یا دیداری از جمله آژیر ها را فعال کنند. 

انواع آژیر های اعلام حریق

آژیر ها یکی از تجهیزات آتش نشانی صوتی و همچنین دیداری هستند. در زمان حریق، کنترل پنل به این تجهیزات آتش نشانی دستور می دهد تا با پخش کردن هشدار، ساکنین منطقه را از آتش سوزی با خبر کند. آژیر های آتش نشانی صدای متفاوتی با آژیر های دیگر دارند تا قابل تشخیص باشند.

چراغ های ریموت 

این مورد از تجهیزات آتش نشانی برای تشخیص دقیق محل آتش سوزی در ساختمان های چند واحدی از چراغ های سردرب واحدها استفاده می شود. در صورت فعال شدن دتکتورها، چراغ ریموت سردرب نیز روشن و مکان دقیق حریق مشخص می شود.

تولید کنندگان تجهیزات آتش نشانی 

از بزرگترین تولید کنندگان تجهیزات آتش نشانی می توان به شرکت های زیر اشاره کرد:

  • شرکت آریا کوپلینگ: تجهیزات اطفا حریق
  • شرکت پامچال: تجهیزات اطفا حریق
  • شرکت تسلا: تجهیزات اعلام حریق
  • شرکت زیتکس: تجهیزات اعلام حریق

قیمت انواع تجهیزات آتش نشانی

فروشگاه الو آهن علاوه بر مشاوره اطفای حریق، اخذ تاییدیه اطفای حریق و غیره در زمینه فروش انواع تجهیزات آتش نشانی نیز فعالیت دارد. با توجه به برند، اندازه، ویژگی ها، مواد ساخت و استفاده محصول، قیمت تجهیزات آتش نشانی متفاوت است. برای اطلاع از قیمت تجهیزات آتش نشانی با ما تماس بگیرید.

نتیجه گیری  

تجهیزات آتش نشانی یکی از مهم ترین تجهیزات ایمنی در ساختمان ها هستند. تجهیزات اطفاء حریق شامل تجهیزات ایمنی شخصی، اعلام حریق و تجهیزات سیستم اطفای حریق می باشد. این تجهیزات بسیار مورد استفاده قرار گرفته اند و وجود آنها در هر ساختمانی ضروری است و با کمک آنها جان میلیون ها نفر نجات یافته است. همانطور که اشاره کردیم کپسول های آتش نشانی یکی از مهم ترین تجهیزات آتش نشانی هستند. تجهیزات آتش نشانی صنعتی شامل: کوپلینگ آتش نشانی، شیر آتش نشانی، شیلنگ آتش نشانی پیشرفته، توپ ، آبپاش، جعبه آتش نشانی، شلنگ آتش نشانی، مانیتور آتش نشانی. و تجهیزات آتش نشانی شخصی شامل: کفش ایمنی، لباس ایمنی، عینک ایمنی و . که جان و ایمنی آتش نشانان را تامین می کند. به همین دلیل تجهیزات ایمنی باید با کیفیت و سبک باشند. سبک بودن تجهیزات باعث می شود آتش نشانان در حین فعالیت های سنگین کمتر احساس خستگی کنند و با تنفس بهتر و بازدهی بالاتر به عملیات خود ادامه دهند.

آشنایی با انواع تجهیزات اطفا حریق

در مطالب قبلی نیز اطلاعاتی در مورد سیستم های اعلام حریق و اطفاء حریق وجود داشت و شما را تا حدودی با تجهیزات سیستم های اطفای حریق ساختمان آشنا کردیم. اگر در مورد تجهیزات آتش نشانی و نحوه استفاده از آنها اطلاعات بیشتری نیاز دارید می توانید مطالب قبلی را نیز مطالعه کنید.

آشنایی با تجهیزات اعلام حریق

فروشگاه الو أهن قادر به فروش کلیه تجهیزات آتش نشانی می باشد. در صورت نیاز به تجهیزات آتش نشانی می توانید با ما تماس بگیرید.