آشنایی با روش های لوله کشی لوله آتش نشانی

 طراحی و اجرای لوله کشی آب آتش نشانی ساختمان مجموعه اقداماتی است که برای مقابله با حریق انجام می‌شود. طراحی و اجرای تأسیسات آتش نشانی هر ساختمان متناسب با شرایط هر ساختمان انجام می‌شود.

در زمان آتش‌سوزی برای کاهش خسارات ناشی از آتش‌سوزی، مهار به موقع، جلوگیری از پیشروی آتش و به حداقل رساندن ضررهای ناشی از حریق از سیستم اطفاء حریق استفاده می‌شود. در این مقاله به معرفی و بررسی لوله کشی آتش نشانی در یک ساختمان می‌پردازیم.

آشنایی با لوله کشی آتش نشانی

درخواست مشاوره جهت اجرای لوله کشی آتش نشانی

گروه صنعتی الوآهن از سال 1399 با تکیه بر توان فنی تیم مهندسی مجموعه، خدمات مشاوره، طراحی و اجرای تاسیسات ساختمانی را هم به خدمات مجموعه اضافه کرده است. جهت استفاده از خدمات مشاوره ای و اجرایی لوله کشی آتش نشانی، شماره تماس خود را در فرم زیر وارد کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

    انواع لوله کشی آتش نشانی

    لوله کشی لوله آتش نشانی به روش خشک:

    این روش از اجرای لوله کشی آتش نشانی دارای لوله های خشک می‌باشد و آبی در آن وجود ندارد. منبع آب مورد نیاز در لوله کشی این سیستم‌ها و یا قرقره آتش نشانی، از منابع آب ساختمان تأمین نمی‌شود.

    این سیستم از درب ورودی ساختمان شروع شده و دارای انشعاباتی برای وصل کردن شیلنگ و کم و زیاد کردن آب در طبقات مختلف ساختمان است؛ که در زمان اطفاء حریق عملیات آتش نشانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و عملیات اطفا را ساده و مؤثرتر می‌کند.

    در زمان آتش‌سوزی با اتصال شلنگ‌های ماشین آتش نشانی به شیر ورودی درب، آب سیستم تأمین شده و آب از طریق انشعابات وارد طبقات مختلف ساختمان می‌شود. در دو طرف جعبه آتش نشانی ۴ سوراخ در بالا و پایین جعبه وجود دارد، معمولاً سوراخ بالا مربوط به لوله کشی آتش نشانی خشک می‌باشد.

    لوله کشی لوله آتش نشانی به روش تر:

    آب در این لوله کشی آتش نشانی همیشه در لوله‌ها جریان دارد. منبع آب مورد نیاز در لوله کشی آتش نشانی این سیستم‌ها از منابع آب ساختمان تأمین و مرتبط به لوله کشی آب شهری می باشد؛ بنابراین در این سیستم همیشه آب جریان داشته و با باز کردن شیر ورودی به جعبه آتش نشانی و نازل سر لوله، آب در لوله‌ها جریان می‌یابد.

    در سیستم اطفاء تر از پایین‌ترین طبقه ساختمان (موتورخانه) و یا طبقه بالای ساختمان (پشت‌بام)، آب از طریق لوله‌ها به طبقات مختلف جریان یافته و وارد جعبه آتش نشانی (فایرباکس) می‌شود. در دو طرف جعبه آتش نشانی ۴ سوراخ در بالا و پایین جعبه وجود دارد، معمولاً از خروجی پایین جعبه آتش نشانی برای لوله کشی آتش نشانی تر استفاده می‌شود.

    لوله کشی آتش نشانی

    لوله کشی آتش نشانی

    لوله کشی آتش نشانی به روش ترکیبی (خشک و تر):

    در لوله کشی این سیستم‌ها به طور هم‌زمان از ترکیب دو سیستم خشک و تر و از یک خط لوله مشترک استفاده می‌شود. امروزه استفاده از لوله کشی آتش نشانی مرکب رایج‌تر است.

    سیستم اطفاء خشک جهت اطفاء حریق آتش نشانی و سیستم اطفاء تر برای اطفای حریق کوچک توسط ساکنین اجرا می‌شود. لازم به ذکر است در ساختمان‌های بلند از بوستر پمپ آتش نشانی برای تأمین فشار سیستم آتش نشانی استفاده می‌شود.

    انواع روش‌های اتصال به‌کاررفته در لوله‌کشی آتش‌نشانی

    1.     اتصال دنده‌ای: برای سایز کوچک‌تر از DN100
    2.     اتصال کلمپی و شیاری (GROOVE): برای سایز DN50 تا DN300
    3.     اتصال فلنجی: برای سایز بزرگ‌تر از DN50
    4.  اتصال جوشی: برای سایز بزرگ‌تر از DN100

    تست و نگهداری لوله کشی آتش نشانی

    سیستم های آبرسانی اطفاء حریق، شیلنگ‌های آتش نشانی، اتصالات و شیرها لازم است پس از نصب، به‌صورت دوره‌ای مورد بررسی و تست فشار قرار گیرند تا از سالم بودن آن‌ها و عملکرد مناسب در حین حادثه، اطمینان حاصل شود.

    برای تست فشار سیستم لوله کشی آتش نشانی ساختمان، عمدتاً به این صورت عمل می‌شود که کل وسایلی که با فشار آب درگیر هستند باید بتوانند به طور تقریبی 24 الی 48 ساعت فشار ثابت 2 بار را تحمل کنند که عمدتاً برای کاهش دادن زمان تست، از فشار بیشتری جهت بررسی تست فشار استفاده می‌شود.

    لوله کشی آتش نشانی

    لوله کشی آتش نشانی

    سیستم اسپرینکلر لوله آتش نشانی (Sprinkler system)

    سیستم اسپرینکلر از قدیمی‌ترین سیستم‌های اطفاء اتوماتیک حریق در ساختمان‌های مسکونی و تجاری و … بوده که مورد استفاده قرار گرفته است. سیستم اسپرینکلر از یک منبع ذخیره آب، سیستم تأمین‌کننده‌ی فشار، لوله‌ها، اتصالات فلزی، شیرآلات به منظور توزیع آب و سیستم پاشش خودکار (Sprinkler) تشکیل شده است.

    منبع آب سیستم‌های اسپرینکلر می‌تواند به‌صورت مخزن آب به همراه پمپ، مخزن نصب‌شده در ارتفاع و یا لوله‌کشی آب شهری باشد. نحوه‌ی عملکرد این سیستم به گونه ایست که حباب شیشه‌ای پاشنده‌ها در واکنش به آتش شکسته شده و باعث پاشیده شدن آب روی آتش می‌شود.

    تجهیزات مورد استفاده در لوله کشی آتش نشانی

    تجهیزات به‌کاررفته در لوله کشی آتش نشانی جهت رساندن آب به محل حریق عبارتند از:

    انواع تجهیزات لوله کشی آتش نشانی

    انواع تجهیزات لوله کشی آتش نشانی

    هیدرانت در لوله کشی آتش ‌نشانی:

    هیدرانت های آتش‌نشانی معمولاً در دو نوع زمینی و ایستاده تولید می‌شوند که در کشور ما نوع ایستاده متداول است. هیدرانت های ایستاده به دو نوع خشک و تر دسته‌بندی می‌شوند.

    هیدرانت ایستاده تر همواره پر از آب بوده و در مکان‌هایی که احتمال یخ‌زدگی آب نیست به کار می‌رود. در مقابل در هیدرانت ایستاده خشک آب همواره وجود ندارد.

    مشخص‌کننده‌ی دبی آن است. استاندارد NFPA دبی هرکدام از رنگ‌های هیدرانت ها را تعیین می‌کند.

    کوپلینگ آتش‌نشانی:

    کوپلینگ های آتش‌نشانی اتصالات اطفاء حریقی هستند که به کوپلینگ های شلنگ خور نیز معروف هستند. کوپلینگ آتش‌نشانی از یک سمت به هیدرانت متصل به شیر فلکه و از سمت دیگر به هیدرانت های متصل به نازل کوپله می‌گردند.

    شیلنگ‌ها هم از راه سیم‌پیچ و هم به‌وسیله‌ی بست به کوپلینگ وصل می‌شود.

    شیر فلکه آتش‌نشانی:

    شیر فلکه آتش‌نشانی به منظور کنترل و قطع و وصل جریان استفاده می‌شود. شیر فلکه کشویی وظیفه انتقال آب از منبع اصلی به شیلنگ آتش‌نشانی را دارد و از جنس برنج ساخته‌شده است.

    جعبه آتش‌نشانی:

    جعبه آتش‌نشانی (FIREBOX) جهت نگهداری شیلنگ آتش‌نشانی و کپسول‌های اطفاء حریق نصب می‌شود.

    جعبه‌های آتش‌نشانی با سیستم لوله‌کشی تر یا خشک ارتباط دارند و آتش‌نشانان برای تأمین آب خود از جعبه‌های آتش‌نشانی استفاده می‌کنند. جعبه‌های آتش‌نشانی در دو نوع توکار و روکار و در ابعاد مختلف طراحی می‌شوند.

    انواع لوله آتش نشانی برای طراحی و اجرای لوله کشی آتش نشانی

    لوله آتش نشانی نوعی لوله فولادی کربنی معمولی است که برای انتقال عامل مهار آتش مانند آب یا گاز مورد استفاده قرار می گیرد. معمولاً به رنگ قرمز است اما لوله های دیواری سبک دارای نمای بیرونی گالوانیزه ای با ظاهری نقره ای هستند.

    نصب لوله‌های فولادی قرمز فقط به سیستم‌های آبپاش لوله مرطوب محدود می‌شود. نصب لوله گالوانیزه در سیستم‌های آبپاش لوله مرطوب و خشک (از جمله سیستم‌های آبپاش لوله پیش ساز) مجاز است.

    انواع لوله های آتش نشانی

    انواع لوله های آتش نشانی

    لوله‌های آتش نشانی یکی از مهم‌ترین و پر مصرف‌ترین وسایل آتش نشانی می باشد. از لوله های آتش نشانی در خودروهای آتش نشانی یا وسایلی مانند قرقره و جعبه آتش نشانی نگهداری و در زمان حریق به منظور گرفتن یا رساندن آب به مکان حریق استفاده می‌گردد.

    معمولاً در آتش نشانی ها چند گروه لوله مورد استفاده قرار می‌گیرد که عبارت‌اند از:

    • لوله‌های آتش نشانی نواری یا پارچه ای: که می‌توان آن‌ها را به صورت‌های مختلف جمع کرد
    • لوله‌های آتش نشانی لاستیکی: که بیشتر از آن‌ها در قرقره‌های آتش نشانی استفاده می‌گردد.
    • لوله های آتش نشانی خرطومی: که به منظور گرفتن آب از منابع روباز بهره‌گیری می‌شود.
    • لوله های آتش نشانی فلزی: که در آتش نشانی ها به عنوان واسط آبگیری از شیرهای داخل زمین استفاده می‌شود.

    برای کسب اطلاعات دقیق‌تر و کامل‌تر پیشنهاد می‌کنم مقاله لوله آتش نشانی در همین سایت را بخوانید.

    دستور العمل سازمان آتش نشانی مربوط به سيستم لوله كشی آتش نشانی ساختمان ها

    1-1- برای ساختمان های با ارتفاع سه طبقه روی پيلوت اجرای سيستم لوله کشی آتش نشانی با لوله به قطر 5/1 اينچ و نصب جعبه آتش نشانی به صورت يك طبقه در ميان شروع از همكف می باشد.

    2-1- متعلقات جبه آتش نشانی برای بند (1-1) والو وكوپلينگ 1 اينچ و هوزريل با لوله لاستيكی فشار قوی و سرنازل شير دار سه حالته می باشد.

    3-1- سيستم لوله كشی آب آتش نشانی سالن های اجتماعات ، انبارها ، واحد های تجاری و صنعتی زير نظر كارشناسان آتش نشانی انجام شود نصب جعبه F جنب در و خارج از ساخت با متعلقات لوله نواری و داخل سالن ها با متعلقات لوله لاستيكی فشار قوی و هوزريل صورت گيرد حداكثر فاصله جعبه آتش نشانی از يكديگر سی متر. ( نصب جعبه F با متعلقات لوله نواری، داخل سالن بر حسب نشر كارشناس آتش نشانی)

    4-1- امتداد لوله اصلی آب نشانی از پشت بام تا پائين ترين ارتفاع ساختمان ( كد روی فونداسيون) و اتصال آن به آب شهر و منبع ذخيره هوایی آب آتش نشانی مستقر در پشت بام ضروری است سايز لوله اصلی و ظرفيت منبع نظر كارشناس آتش نشانی و دبی خروجي براي مدت 10 دقيقه تا زمان رسيدن نيروی عملياتی آتش نشانی در نظر گرفته می شود و در نظر گرفتن پمپ با رله اتوماتيك جهت تامين حداقل 3 اتمسفر فشار برای هر يك از سر نازل ها.

    5-1- انبارها، واحدهای صنعتی، توليدی ضروری است مجهز به استخر آب با ظرفيت متناسب با محل و چاه و سيستم پمپاژ با رله اتوماتيك باشند و در نظر گرفتن ژنراتور برق اضطراری جهت مواقع ضروری و قطع برق (زير نظر كارشناس آتش نشانی )

    6-1- هيدرانت آتش نشانی (شير ايستاده آتش نشانی ) برای مجتمع های مسكونی، تجاری، صنعتی و اداری زير نظر كارشناس آتش نشانی مشخص می گردد.

    7-1- سيستم آب افشان اتوماتيكی دستی ( سيستم اسپرينكلر) زير نظر كارشناسان آتش نشانی مشخص می گردد.

    8-1- سيستم لوله كشی آب آتش نشانی بصورت خشك زير نظر كارشناسان آتش نشانی مشخص می گردد.

    اجرای لوله کشی آتش نشانی ساختمان

    خرید لوله آتش نشانی

    گروه تاسیسات صنعتی ساختمانی الوآهن با تجربه چندین سال خدمت ، افتخار فروش محصولات متنوع در زمینه تاسیسات ساختمانی از جمله انواع لوله های آتش نشانی را دارد.

    شما میتوانید برای خرید انواع لوله های آتش نشانی ، هم به صورت حضوری از طریق فروشگاه که آدرس آن در سایت ذکر شده است؛ و یا غیر حضوری از طریق صفحه فروشگاه در سریع ترین زمان ممکن اقدام کنید و بهترین قیمت و ضمانت پس از فروش را از گروه الوآهن تجربه کنید.