خرید اتصالات لوله آب

برای خرید محصولات مد نظر خود، از طریق صفحه فروشگاه الوآهن اقدام کنید و با شماره های بخش فروش ما تماس گرفته تا از تخفیفات ویژه نیز بهره مند شوید. 

به دلیل نوسانات قیمت در بازار لوله و اتصالات پیشنهاد می کنم همین الان برای اطلاع از قیمت و خرید اتصالات لوله آب با ما در الو آهن تماس بگیرید. 

لیست قیمت اتصالات لوله آب

قیمت اتصالات لوله آب بیشتر از هر چیز دیگری به برند تولید کننده آن بستگی دارد. برند های زیادی هم در داخل و خارج کشور در حوزه تولید اتصالات لوله آب فعالیت می کنند. اگر به دنبال دانلود لیست قیمت اتصالات لوله آب هستید، بر روی دکمه زیر کلیک کرده تا به صفحه لیست قیمت وارد شوید. در آن جا می‌توانید لیست قیمت تمام برند های تولید کننده اتصالات لوله آب را دانلود نمایید.

انواع اتصالات لوله آب

یکی از مهم ترین مشکلات ساختمان سازی در گذشته های دور ، نحوه انتقال آب به قسمت های مختلف ساختمان بوده است. اما امروزه دیگر به برکت وجود لوله و اتصالات ، این یک مشکل برای صنعت ساختمان سازی و لوله کشی به حساب نمی آید.

انواع اتصالات لوله

با گذشت زمان انواع اتصالات لوله آب ساخته شد که موجب انتقال ساده آب به ساختمان میشوند. در ادامه قصد داریم به معرفی و بررسی انواع اتصالات لوله آب که نقش ویژه ای در سیستم های لوله کشی ایفا میکنند ، بپردازیم.

انواع اتصالات لوله آب بر اساس هدف و عملکرد خود در دسته های مختلفی قرار میگیرند. نقش هر کدام از انواع اتصالات لوله آب در سیستم های لوله کشی به اندازه خود مهم بوده و نمی توان از نظر اهمیت اتصالات لوله آب را دسته بندی کرد.

در لیست زیر انواع اتصالات لوله آب آورده شده که در ادامه مقاله به معرفی و بررسی هر کدام خواهیم پرداخت.

اتصالات لوله آب

اتصالات لوله آب زانویی 

از این اتصالات لوله آب برای تغییر جهت جریان در بین دو لوله استفاده می شود. در سیستم های لوله کشی گاهی نیاز است مسیر لوله ها را تغییر دهیم. در چنین مواقعی میتوان از اتصالات لوله آب زانویی بهره برد. برای متصل کردن زانویی ها میتوان از بات فیوژن یا جوش حرارتی بهره برد.

زانو ها بر اساس نوع کاربرد به سه دسته تقسیم میشوند:

1) زانویی تبدیل:

این نوع از اتصالات لوله آب زانویی برای تغییر مسیر لوله هایی با قطر مختلف استفاده می شوند.

2) زانویی ۹۰ درجه:

نام دیگر این اتصالات لوله آب ، زانویی چپقی میباشد که مسیر لوله را به اندازه ۹۰ درجه تغییر میدهد‌.

زانویی

3) زانویی ۴۵ درجه:

همانطور که از نامش پیداست ، از این اتصالات لوله آب برای انحراف ۴۵ درجه ای سیر لوله ها استفاده میشود.

مزیتی که زانویی ۴۵ درجه نسبت به ۹۰ درجه دارد این است که کمتر دچار گرفتگی لوله می‌شود‌. از این رو بهتر است در سیستم های لوله کشی آب از زانویی ۴۵ درجه بیشتر بهره گرفته شود.

خرید انواع زانویی

با توجه به نوسانات قیمت زانویی در بازار، پیشنهاد می کنم همین الان از طریق تماس با ما، اقدام به خرید انواع زانویی کنید.

زانویی

اتصالات کاهنده 

کاهنده یکی از انواع اتصالات لوله آب است که حجم لوله بزرگ را به لوله کوچک کاهش میدهد. اتصالات لوله آب کاهنده در دو نوع دسته بندی میشوند.

1) کاهنده متحدالمرکز:

این نوع از اتصالات لوله آب کاهنده شکلی مخروطی داشته و اندازه لوله در طول آن کاهش پیدا میکند. عیبی که این نوع کاهنده دارد این است که احتمال حبس شدن هوا در بالای آن و ایجاد پوسیدگی خواهد داشت‌.

2) کاهنده خارج از مرکز:

این نوع کاهنده از اتصالات لوله آب دارای سطح بالایی همتراز با لوله آب بزرگ و کوچک و سطح پایینی به صورت شیب دار است. احتمال حبس شدن هوا که عیبی برای کاهنده متحدالمرکز بود، در این کاهنده از اتصالات لوله آب وجود نخواهد داشت.

اتصالات سه راهی

یکی از پرکاربردترین اتصالات لوله آب، سه راهی ها هستند که کاربرد زیادی در سیستم های لوله کشی ساختمانی دارند. از اتصالات سه راهی برای ایجاد انشعاب های فرعی در مسیر لوله کشی اصلی بهره گرفته می شود.

به علت وجود این نوع از اتصالات لوله آب است که میتوان آب را به نواحی مختلف ساختمان انتقال داد. سه راهی های طراحی شده بر اساس نوع طراحی خود در سه دسته قرار میگیرند.

اتصالات سه راهی

1) سه راهی تبدیلی:

از سه راهی تبدیلی برای انشعاب گرفتن از لوله هایی با قطر یکسان استفاده میشود.

2) سه راهی قائم:

اگر لوله های اصلی دارای زاویه ۹۰ درجه باشند و بخواهیم از آن ها انشعاب بگیریم، باید از سه راهی قائم استفاده کنیم. امروزه این نوع از اتصالات لوله آب با نام سه راهی معادل نیز شناخته میشود.

3) سه راهی ۴۵ درجه:

خب همانطور که مشخص از این سه راهی ها از انواع اتصالات لوله آب برای انشعاب گرفتن در زاویه های ۴۵ درجه استفاده میشود.

خرید انواع سه راهی

با توجه به نوسانات قیمت انواع سه راهی لوله در بازار، پیشنهاد می کنم همین الان از طریق تماس با ما، اقدام به خرید انواع سه راهی کنید.

سه راهی لوله

اتصالات چهار راهی 

اتصالات چهارراه یا صلیبی دارای چهار لوله در چهار جهت می‌باشند. زمانی که لازم باشد چهار لوله در یک محل به هم متصل شوند از این اتصالات استفاده می‌شود.

این اتصالات با تغییر دما فشار بیشتری به لوله‌ها وارد می‌کنند چراکه در مرکز یک اتصال چهارتایی قرار گرفته‌اند. از اتصالات چهارراه معمولاً برای سیستم‌های خاموش کردن حریق استفاده می‌شود.

بوشن ها

بوشن یا نام دیگر آن کوپلینگ نوعی از انواع اتصالات لوله آب می باشد که برای متصل کردن لوله هایی با ساختار یکسان به یکدیگر استفاده میشود. همچنین از دیگر کاربرد های بوشن ها میتوان به تعمیر نشتی و شکستگی لوله اشاره کرد.

بوشن

بوشن ها بر اساس نوع کارکرد خود در ۳ دسته جای میگیرند:

1) بوشن معمولی:

بوشن معمولی از انواع اتصالات لوله آب برای اتصال دو لوله با قطر یکسان استفاده میشود.

2) بوشن تبدیل:

این نوع بوشن برای اتصال دو لوله با سایز های مختلف به کار گرفته میشود‌.

3) بوشن روپیچ توپیچ:

این بوشن از اتصالات لوله آب طراحی خاصی داشته به طوری که یک طرف آن رزوه ی داخلی( در داخل آن شیار هایی ایجاد شده است) و طرف دیگر آن رزوه ی خارجی دارد.

خرید انواع بوشن

با توجه به نوسانات قیمت بوشن ها در بازار، پیشنهاد می کنم همین الان از طریق تماس با ما، اقدام به خرید انواع بوشن مد نظر خود کنید.

بوشن پوش فیت نیوفلکس

مهره ی ماسوره 

یکی دیگر از پرکاربردترین اتصالات لوله آب، مهره ی ماسوره است که کارکردی شبیه به بوشن دارد. طراحی مهره ی ماسوره به صورت سه تکه ای انجام شده است. تفاوتی که مهره ی ماسوره با بوشن دارد این است که بوشن بعد از نصب قابل برداشته شدن نیست ولی مهره ی ماسوره را در هر زمان دلخواه میشود باز کرد.

این نوع از اتصالات لوله آب دارای مهره، تو پیچ  و رو پیچ است که با استفاده از آن میتوان نوع نر یا ماده بودن لوله را حفظ کرد.

مهره ی ماسوره سه کاربرد اصلی دارد:

  1. کاربرد در سیستم های لوله کشی
  2. کاربرد در اتصال دستگاه های مختلف از جمله آبگرمکن ، پکیج دیواری و…
  3. استفاده در کنار شیر های قطع و وصل کننده

آداپتور

اگر لوله‌ها در انتهای خود دارای پیچ مخصوص نباشند می‌توان با استفاده از آداپتور آن‌ها را به لوله‌ی نر یا لوله‌ی ماده تبدیل نمود.

آداپتورها معمولاً برای لوله‌های مسی و پی وی سی مورد استفاده قرار می‌گیرند. آداپتورهای نر دارای پیچ نر و آداپتورهای ماده دارای پیچ ماده هستند. یک انتهای آداپتور دارای پیچ بوده و انتهای دیگر آن خام است که می‌توان با استفاده از چسب، لحیم یا جوشکاری آن را به لوله متصل نمود.

آداپتور

اولت

اولت‌ها زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که سایز استاندارد اتصالات لوله آب برای نیازهای ما مناسب نباشند. مثلاً در برخی از موارد لوله‌های ورودی بزرگ‌تر از خروجی در محل اتصال سه‌راهی بوده که در این موارد می‌توان از اولت استفاده نمود.

انواع بسیار مختلفی از اولت‌ها وجود دارند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • اولت جوشکاری
  • اولت جوشکاری سوکت
  • اولت پیچ‌دار
  • اولت زانو
  • نیپ اولت
  • اولت جانبی
  • اولت جارویی
  • اولت لبه دار

پلاگ یا درپوش

درپوش یکی از ساده ترین انواع اتصالات لوله آب است که برای انسداد لوله ها کاربرد دارد. اگر بخواهیم یک لوله با قطر کم را مسدود کنیم ، بهترین گزینه درپوش های چهار گوش هستند. در حالی که بهتر است برای مسدود کردن لوله هایی با قطر زیاد از درپوش های شش گوشه استفاده کرد.

کپ یا سرپوش

سرپوش نوع ماده ی درپوش یا پلاگ است. به طوری که عملکرد یکسانی با درپوش دارد اما ماهیت ماده داشته و کاربرد آن در لوله های ماده است.

خرید درپوش لوله

با توجه به نوسانات قیمت درپوش لوله در بازار، پیشنهاد می کنم همین الان از طریق تماس با ما، اقدام به خرید انواع درپوش لوله کنید.

درپوش لوله

فلنج و واشر 

نوع دیگری از اتصالات لوله آب وجود دارد به نام فلنج که نوعی صفحه ی چدنی است. از فلنج میتوان برای بستن اتصالات لوله کشی آب مخصوص استفاده کرد. واشر ها نیز برای آب بندی کردن فلنچ‌ها کاربرد دارند.

فلنج لوله

شیرها

شیرآلات بخشی از اتصالات لوله آب هستند که برای متوقف تا تنظیم کردن جریان سیال در مسیر خود مورد استفاده قرار می‌گیرند. انواع مختلفی از شیرآلات بسته به کاربردی که از آن‌ها انتظار می‌رود ساخته می‌شوند.

برخی از انواع مهم شیرآلات و کاربردهای آن‌ها در زیر عنوان شده‌اند:

  • شیر دروازه‌ای، شیر سماوری و شیر توپی: تنها برای بستن جریان به کار می‌روند.
  • شیر بشقابی یا کروی: برای مهار کردن جریان به کار می‌رود.
  • شیر یک‌طرفه: برای جلوگیری از جریان برعکس در لوله‌ها استفاده می‌شود (شیر بدون بازگشت)
  • شیر پروانه‌ای: هم برای بستن جریان و هم برای مهار جریان به کار می‌رود.
  • شیر دیافراگمی: هم برای بستن جریان و هم برای مهار جریان به کار می‌رود.
شیرآلات لوله

جنس انواع اتصالات لوله آب

اتصالات لوله آب در جنس های مختلفی ساخته می شوند که در ادامه به بررسی رایج ترین های آن می پردازیم.

اتصالات لوله آب گالوانیزه

در واقع به معادل آهنی که با فلز روی پوشانده شده باشد ، گالوانیزه گفته می شود . لوله گالوانیزه در زبان بازاری به لوله های آهنی سفید نیز شناخته شده اند. فرایند روکشی روی بر آهن ، به عمل گالوانیزاسیون مشهور است که موجب حفظ فلز از اکسایش و خورندگی می شود .

اتصالات لوله آب گالوانیزه

نکته قابل توجه این است که این خاصیت حتی پس از شکسته شدن پوشش گالوانیزه نیز باقی می ماند. اتصالات گالوانیزه به 2 دسته آهنی و فولادی تقسیم میشوند . نوع آهنی آن به 2 صورت سنگین و سبک ساخته می شود .

این نوع لوله آب و اتصالات آن از نوع فولادی آن سنگین تر و مقاومت بیشتری دارد. از طرفی اتصالات لوله آب فولادی علاوه بر سبک بودن در اثر مجاورت با آب سخت تر میشوند .

اتصالات لوله آب چدنی

این نوع اتصالات لوله آب با مقاومت بالا و طول عمر زیاد معمولا در سیستم های توزیع شهری و فاضلاب مورد استفاده قرار میگیرد .

اتصالات لوله آب چدنی به علت ضخامت زیاد صدا را تا حد زیادی کاهش میدهند. مقرون به صرفه بودن، قابلیت نصب در رو و زیر زمین، در دسترس بودن و تطبیق پذیری با ساختمان ها از مزایای دیگر آن می باشد.

اتصالات لوله آب پلاستیکی

پر کاربرد ترین و متنوع ترین اتصالات لوله آب ، اتصالات پلاستیکی هستند و مهمترین دلیل این امر، کم هزینه بودن آن است .در ادامه پرکاربردترین اتصالات لوله آب پلاستیکی را بررسی میکنیم.

1) پلی اتیلن:

این اتصالات لوله آب مقاومت خیلی خوبی از خود در برابر فشار،خوردگی، نور خورشید ، زمین لرزه و ضربه نشان داده اند. اتصالات پلی اتیلن میتوانند در عین حال که بدون نشت و محکم به یکدیگر متصل شوند ؛ انعطاف پذیر نیز باشند. علاوه بر این ها هزینه تعمیر آن بسیار ارزان است.

انواع اتصالات لوله

2) پی وی سی:

این اتصالات لوله آب از طریق چسب به هم وصل میشوند ؛ در نتیجه نسبت به سایر لوله ها سریعتر به یکدیگر متصل میشوند . اتصالات پی وی سی در عین سبک بودن ، مقاومت بالایی دارند اما این مقاومت در برابر حرارت زیاد نیست و حالت و فرم خود را از دست میدهند.

3) پلی پروپیلن :

این اتصالات لوله آب در 3 نوع چگالی پایین، متوسط و بالا تولید می شوند که بر خلاف لوله های پی وی سی مقاومت بالایی در برابر دما دارند. در عوض شکنندگی در برابر نور خورشید از معایب آن ها است.